Opinie

'Vrijliggende fietspaden kunnen ernstige ongelukken voorkomen in Zuid'

'Het scheiden van het kwetsbare fietsverkeer van de auto's en bussen kan ernstige ongelukken voorkomen', schrijft oud-bestuurder van stadsdeel Zuid Marco Kreuger.

'Het enige wat veranderd is, is dat het verkeer vele malen drukker is geworden'Beeld Jean-Pierre Jans

Een vriendin fietste jaren geleden op de De Lairessestraat op weg naar buitengym. Halverwege haakte het stuur van haar fiets in de wielkast van een passerende bus, ze liep daarbij ernstig letsel op.

Vandaag ligt de straat er nog steeds precies zo bij als tijdens dit ongeluk, 25 jaar geleden. Nog steeds razen de bussen met hoge snelheid langs de fietsstrook, waar dagelijks kinderen van en naar school fietsen. Het enige wat veranderd is, is dat het verkeer - en dan vooral het fietsverkeer - vele malen drukker is geworden.

De De Lairessestraat en Cornelis Krusemanstraat vormen een belangrijke fietsroute naar de vele scholen in Amsterdam-Zuid. In een ingezonden brief vorige week zaterdag, liep bewonersgroep LaatdeLairesse echter te hoop tegen de plannen van het stadsdeel om deze straat nu eindelijk verkeersveiliger te maken.

Zonder iets af te doen aan de zorgen van deze bewoners: ik maak mij zorgen of mijn kind straks wel veilig naar school kan fietsen. En ik ben waarschijnlijk niet de enige ouder.

Door de aanleg van vrijliggende fietspaden wordt het kwetsbare fietsverkeer fysiek gescheiden van de auto's en bussen en kunnen ernstige ongelukken voor­komen worden. Zeker nu de tram uit de straat gaat verdwijnen, is er meer dan voldoende ruimte om dit te realiseren, ook zonder dat dit echt ten koste hoeft te gaan van de doorstroming.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden