Han Lips

Volgens Timmermans zelf had het niets met ijdelheid te maken

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: op Twitter waren de messen al geslepen voor de docu over Timmermans.

Frans Timmermans in De Europeaan. Beeld NPO 2

Vanwege het IDFA zijn er deze en vorige week extra veel documentaires op tv - leuk voor wie van documentaires houdt maar geen tijd of zin heeft naar het IDFA te gaan.

Maandag was De Europeaan op NPO 2, een documentaire die afgelopen zaterdag nog in première ging in Carré. Onderwerp is Frans Timmermans, de vicevoorzitter van de Europese Commissie, die door documentairemaker Dirk Jan Roeleven (Nieuwe Helden) ruim een jaar werd gevolgd.

We zien Timmermans met Merkel en bij Ban Ki-moon, maar ook thuis in Heerlen eten klaarmaken of op de fiets naar Roda JC gaan, en dansen bij een concert van Bruce Springsteen. En verder zien we Timmermans in auto's, op kantoor en op hotelkamers.

Het was, kortom, heel veel Timmermans, maar dat had volgens het onderwerp zelf niets met ijdelheid te maken: 'Ik vind dat ik niet ijdel ben, maar daar kan ik zelf niet over oordelen. Niet over mijn uiterlijk in elk geval. Maar ik heb wel geldingsdrang, dat kan je als ijdel zien.'

Maar op Twitter waren de messen al geslepen en werd gepolariseerd gereageerd op De Europeaan: 'wat een toewijding!' 'indrukwekkende docu' maar ook: 'volgevreten Eurozwijn' en 'schaamteloze EU promotiefilm van 3 ton'.

Toen Timmermans zich liet ontvallen dat hij 'een jaar geleden heel populair was' - hij bedoelde na zijn geëmotioneerde toespraak vanwege MH17 - ontplofte Twitter van selectieve verontwaardiging.

Maar Lips zag vooral een intrigerende documentaire over een man die hard werkt aan een hoofdpijndossier - de vluchtelingenproblematiek - en desondanks de moed erin houdt: 'Het is alsof je de Mont Ventoux op moet fietsen en aan de voet zeggen ze: "hier heb je een zak met 20 kilo kolen, die moet ook nog mee".'

Als dit 'schaamteloze Europropaganda' was, was het wel erg goed gedaan.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden