Opinie

'Vitale NPO is essentieel voor het publieke belang'

Ernstige verschraling van het televisie- en radioaanbod dreigt nu de publieke omroep nog 60 miljoen euro van het budget verliest, schrijft Taco Zimmerman van Tuvalu Media.

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, met presentator Philip Freriks, is al gesneuveld vanwege teruglopende kijkcijfers Beeld anp

De eerste daad van de kersverse minister voor Media, Arie Slob, was een opmerkelijke, zeker gezien zijn achtergrond. Hij kondigde aan dat hij het budget van de publieke omroep niet overeind zal houden als de reclame-­inkomsten tegenvallen.

In harde euro's komt dat per 2019 neer op een krimp van 60 miljoen euro boven op de bezuiniging van 250 miljoen euro die Rutte I en II al hadden doorgevoerd.

Kijkcijfers, reclame en commercie
Dit betekent dat het onafhankelijke, creatieve en brede beeld en geluid van de publieke omroep significant terrein prijsgeeft aan programma's die drijven op kijkcijfers, reclame en commercie. Had u dat verwacht van Arie Slob van de ChristenUnie? Ik niet.

Een nieuwe minister had zo mooi met een schone lei kunnen beginnen. Door een zinvol debat te openen over de rol en positie van de publieke omroep. Door in deze tijd van fake news en fact free politics ruimte te bieden aan een nuchter tegengeluid dat feiten en visies over het omroepbestel benoemt.

Door een uitgangspunt te kiezen dat erop gericht is om het huidige stelsel met al zijn kwaliteiten juist beter te positioneren in de publieke arena. Door te bouwen aan een omroepbestel waar we trots op kunnen zijn - net als de Britten op hun BBC. Door als eerste actie een rück­sichtslose korting aan te kondigen, maakt Slob een valse start.

Klein taalgebied
Een slecht begin leidt makkelijk tot half werk. In dit geval dreigt ernstige verschraling in het televisie- en radioaanbod.

En nee, dan gaat het niet om het schrappen van een overigens dierbaar programma als het Groot Dictee. En ook niet over de discussie of de zo populaire serie Boer Zoekt Vrouw niet veel beter bij de commerciële omroep kan worden uitgezonden.

Het gaat wel om de keus welke rol de publieke omroep gaat spelen in de nieuwe mediacratie en de actuele technologische ontwikkelingen. Hier nemen partijen als Google, YouTube, Netflix en Facebook steeds dominantere posities in, uitsluitend gedreven door commerciële motieven. Het zou een minister van Media van een land in een klein taalgebied met een steeds kwetsbaarder samenleving passen om daar iets tegenover te stellen.

Onafhankelijkheid
Om te beginnen door het simpelweg nakomen van de belofte van zijn voorganger Van der Ploeg bij het afschaffen van het kijk- en luister geld in 1999: "De publieke omroep heeft recht op een voorspelbare inkomensstroom [...] onafhankelijkheid in functioneren is bij de publieke omroep daarom een principieel en centraal onderwerp, waar voortdurend aandacht voor dient te zijn."

Taco Zimmerman: oprichter en directeur van Tuvalu Media (producent van o.m. Maestro, Ali B. op volle toeren en Brugklas) Beeld -

Wat mij betreft is die belofte actueler dan ooit in 2017. Dat wordt onderschreven door de BBC die, ondanks de brexit, een extra investering doet in kinderprogramma's met de volgende argumentatie: 'Investment in British content -particularly for the young - is vital, unless we want more of our culture shaped and defined by the rise of West Coast American companies.'

Visie dus in plaats van te buigen voor de wetten van reclame en kijkcijfers. Tot overmaat van ramp legt Den Haag voor diezelfde Amerikaanse bedrijven de rode loper uit, bezaaid met belastingvoordelen die het gewone Nederlandse mkb moet ontberen.

Gewild exportproduct
Nederland kent een van de efficiëntste (en dus goedkoopste) publieke omroepen ter wereld. We bungelen in besteding per persoon onderaan tussen Marokko en Roemenië. En dan nog zulke kwaliteit leveren. Met content die recht doet aan een gediversifieerde, veelkleurige samenleving. En een stelsel dat onze bedenkers en makers uit eigen land volop ruimte biedt om met experimenten en formats te komen, die vaak een gewild exportproduct blijken te zijn.

Creatief behoren we in dat opzicht tot de wereldtop. Tijd dus voor een rentmeester die woekert met het nationale talent. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik vertrouw op de wijsheid van minister Slob. Hij komt ongetwijfeld snel tot het besef dat een vitale publieke omroep essentieel is voor het publieke belang. De Nederlandse programmamakers staan hem daarbij graag terzijde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden