Opinie

‘Vierdaagse schoolweek lost groot probleem op’

Een lesvrije ‘moduledag’ kan weleens de oplossing zijn voor het lerarentekort, schrijft Miriam Heijster. Bovendien ziet ze kansen voor de ontwikkeling van kinderen.

In Haarlem springen zes kinderen hun zwemdiploma tegemoet. Beeld ANP XTRA

Op de mogelijkheid dat de vierdaagse schoolweek zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort, wordt veelal afwijzend gereageerd, zowel door ouders als vanuit het onderwijs. Ouders maken zich druk over de opvang van hun kind(eren) en weten niet of hun kind voldoende onderwijs krijgt; het onderwijs ziet een verschraling van het onderwijsaanbod, zeker als daarbij ook nog wordt geopperd dat andere partijen taken van de school kunnen overnemen.

Wanneer een leraar 25 uur per week lesgeeft, blijft er 15 uur per week over voor taken als nakijken, voorbereiden, analyses van toetsen, oudergesprekken, gesprekken met externe deskundigen, vergaderen, professionalisering, werkgroepen en zo meer. De houding van een leraar voor de klas is een heel andere houding dan die van een leraar in een oudergesprek, in een werkgroep of tijdens een toetsanalyse.

Het terugdringen van de werkdruk zal het leraarschap weer aantrekkelijk(er) maken en op die manier ­– op den duur – bijdragen aan de oplossing van het lerarentekort.

Wat doen we dan met die vijfde dag? Mijn voorstel is nu dat de vijfde schooldag een moduledag wordt. Het primair onderwijs in Nederland staat immers een brede ontwikkeling voor, die meer behelst dan alleen leren lezen, schrijven en rekenen. De moduledag geeft daar mede invulling aan. We maken scholenclusters: alle scholen in Amsterdam-Noord hebben op maandag een moduledag, alle scholen in West hebben op dinsdag een moduledag enzovoort.

Wildplukwandelingen

Een module loopt van vakantie tot vakantie, zo’n zes tot acht keer. Een module kan in de ochtend of de middag plaatsvinden. Een module varieert in tijd, tussen de twee tot vier uur, afhankelijk van de activiteit, het onderwerp en de leeftijd van het kind.

Hoe werkt het? De ouder gaat naar een web­site. Daar vult hij of zij de geboortedatum van het kind, de jaargroep en postcode van de school in. Vervolgens verschijnen de modules van die periode behorend bij de leeftijdsgroep in beeld: zwemles, schooltuinieren, museumlessen. Maar ook hutten bouwen, yoga en mindfulness, een theatervoorstelling maken, sport, wildplukwandelingen, eropuit, de natuur in, een BSO-dagdeel. Er staat aangegeven hoe laat het kind waar moet zijn en hoe laat het kind weer opgehaald moet worden.

Cultuurvouchers

Hoe wordt dit bekostigd? Een aantal zaken, zoals schooltuinieren en schoolzwemmen, wordt nu al gefaciliteerd door de gemeente Amsterdam. Ook museumlessen worden al gesubsidieerd. Op dit moment gaat er subsidie naar naschoolse activiteiten – die subsidie kan naar de moduledag gaan. Voordeel is dat nu ook alle kinderen gebruikmaken van deze activiteiten. In Amsterdam krijgen scholen cultuur­vouchers; deze gelden kunnen aangewend worden voor de invulling van de moduledag. Ook hier geldt weer dat nu alle kinderen hier van profiteren.

Naschoolse rust

Er zijn nog steeds scholen die hun cultuur­vouchers niet opmaken, omdat ze menen geen tijd te hebben voor dit soort culturele zaken. Sommige modules zijn verplicht en duren langer dan één module (bijvoorbeeld zwemmen en schooltuinieren). De moduledagen beginnen vanaf vijf jaar en zijn niet vrijblijvend. Ouders moeten hun kinderen hiervoor inschrijven. Mogelijk kunnen er ook specifieke modules op het gebied van jeugdzorg en extra ondersteuning worden aangeboden (een dyslexiebehandeling of iets dergelijks).

De moduledag biedt kinderen een uitdagend aanbod voor de brede ontwikkeling en laat hen kennismaken met activiteiten waarmee ze anders wellicht minder snel in aanraking zouden komen. Leraren krijgen zo ruimte om zich samen te verdiepen in hun aanbod en zich te professionaliseren op één dag, in plaats van na een volle werkdag. Een moduledag geeft rust aan ouders en kinderen, omdat er na schooltijd minder georganiseerd hoeft te worden.

Door de moduledag onstaat er meer ritme. Losse studiedagen en lesvrije dagen verdwijnen. Dat door de moduledag de werkdruk in het onderwijs wordt verlaagd en het vak zo weer aantrekkelijk wordt, is dan mooi meegenomen. 

Miriam Heijster. Directeur Kindercampus Zuidas en deelnemer aan bovenbestuurlijke denktank vierdaagse schoolweek.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden