Theodor Holman.Beeld Artur Krynicki

Verontwaardiging is de grootste industrie van dit land

PlusTheodor Holman

‘In korte tijd is de verontwaardigingsindustrie uitgegroeid tot een van de grootste industrieën in ons land. En toch heeft u het moeilijk. Kunt dat uitleggen?”

“Ja, ons product is de verontwaardiging. Er is steeds meer behoefte aan verontwaardiging, maar…”

“Sorry dat ik u onderbreek, maar hoe komt u daarbij?”

“Mag ik u erop wijzen dat wij het overgrote deel van de Nederlandse talkshows voorzien van verontwaardiging? Wij zijn de zuurstof voor columnisten. Sociale media maken gebruik van onze content. Overal is verontwaardiging.”

“Maar u heeft het moeilijk op het ogenblik, terwijl het ogenschijnlijk zo goed gaat.”

“Dat klopt. Er is veel concurrentie in verontwaardiging. Dat waarover de één verontwaardigd is, ziet de ander als iets rechtvaardigs, of juist als iets onrechtvaardigs. Dat maakt onze handel moeilijk.”

“Dat begrijp ik niet. Kunt u dat uitleggen?”

“U bent misschien verontwaardigd over het feit dat er standbeelden zijn van dubieuze helden en u wilt die weghalen, maar dan zijn er weer lieden die verontwaardigd zijn dat die beelden van hun sokkel worden gestoten. De algemene verontwaardiging wordt steeds minder. Wij als verontwaardigingsindustrie hebben het daar moeilijk mee. We merken dat die verontwaardiging tegenwoordig snel uitblust. En dus moeten wij constant op zoek naar nieuwe verontwaardiging.”

“Hoe doet u dat?”

“Er zijn zekerheidjes. De Gouden Koets ­bijvoorbeeld, excuses over het slavernij­verleden, Zwarte Piet… Daarna moeten we al goed gaan zoeken. We hebben daarvoor ­contact gezocht met slachtoffers.”

“Slachtoffers?”

“Iedereen is wel ergens slachtoffer van. Van een verkeersongeluk, van een winkelbedrijf dat troep verkocht, van een caféhouder die water bij de wijn deed, discriminatie op de werkvloer, #MeToo-gedrag. Die groepen ­melden dat bij ons en wij kijken dan of er iets in zit voor Algemene Verontwaardiging. En daarbij moeten we nu rekening houden met de mode. De mode schrijft namelijk de algemene verontwaardiging voor. En wat mode is, is fingerspitzengefühl. We hebben het moeilijk, maar gelukkig neemt het aantal slachtoffers eerder toe dan af. Dat is voor ons wel goed.”

“Welke kant ziet u het opgaan?”

“Als ik dat zou weten, was ik miljonair. Er kunnen nog wel wat beelden omlaag. We hebben de talkshows geadviseerd ook eens te kijken naar andere gebieden waar ze tot slaaf gemaakten houden, we denken dat de politie binnenkort in opstand komt en we vermoeden dat de middenstand ook iets van zich wil laten horen.”

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column. Lees al zijn columns terug in het archief.

Reageren? t.holman@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden