Lezersbrieven

‘Vergrendel bij vliegtuigongeluk de bagagerekken automatisch’

Bij een vliegtuigongeluk in Moskou kwamen veel mensen om het leven, omdat passagiers eerst hun koffers wilden redden. Om dit te voorkomen pleit Ron Heijnis in deze lezersbrief voor automatische vergrendeling van de bagagerekken. 

Inzittenden van de Superjet met hun bagage tijdens de ramp Beeld -

In Het Parool van zaterdag stond een artikel ‘Bagage gered, reizigers dood’. Dit artikel verwees naar het vliegtuigongeluk van maandag 6 mei in Moskou. Deze ramp kostte 41 van de 78 inzittenden het leven. Veel slachtoffers kwam om het leven, omdat passagiers hun koffer uit de bagagerekken haalden voordat ze het brandende vliegtuig verlieten.

Vijftien seconden nadat het vliegtuig tot stilstand kwam, werd de eerste voordeur geopend en werd de evacuatieglijbaan opgeblazen. Tien seconden later ging ook de tegenoverliggende voordeur open en ook daar werd de evacuatieglijbaan automatisch opgeblazen. Zeventig seconden nadat het toestel tot stilstand was gekomen, kwam de laatste passagier via een van de twee glijbanen uit het toestel. De achtergebleven passagiers overleefden het niet.

Op beelden van de evacuatie is te zien dat meerdere passagiers hun bagage (waaronder rolkoffers) hadden meegenomen. Vermoedelijk hebben meerdere passagiers de bagagebakken geopend om hun eigendommen te redden. Hierdoor werd kostbare tijd verspild. Het gangpad werd geblokkeerd, waardoor niet alle passagiers uit het vliegtuig konden komen.

Bij eerdere vliegtuigongelukken waren er ook veel passagiers die hun eigendommen meenamen waardoor er tijd werd verspild. In 2008, toen een vliegtuig van British Airways crashte op de luchthaven Heathrow ging een passagier zelfs nadat hij op de grond was aangekomen, terug het vliegtuig in om zijn bagage op te halen. Ook in 2013 bij een crash van een vliegtuig van British Airways op de luchthaven van Las Vegas waren er veel passagiers die het brandende vliegtuig verlieten met hun bagage.

Dit geeft aan dat in zo’n situatie mensen zich onvoldoende bewust zijn van het feit dat bij het ontruimen van een in brand staand vliegtuig elke seconde telt en je zo snel mogelijk het vliegtuig uit moet.

Om te voorkomen dat er in de toekomst bij dit soort rampen passagiers het leven laten omdat anderen die zich dichter bij de nooduitgang bevinden en ‘nog even’ hun handbagage uit de bagagerekken halen, pleit ik ­ervoor dat bij een ongeluk de bagagerekken niet meer te openen zijn. De bagagerekken zouden automatisch vergrendeld moeten worden als de glijbanen worden opgeblazen. Dit lijkt mij eenvoudig te realiseren. Dit zou levens kunnen redden.

Ron Heijnis, Weesp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.