Opinie

'Verban de benzinescooter uit Amsterdam'

Benzinescooters zijn erger dan dan sigaretten, schrijft Pepijn Vloemans, die werkt bij Fastned. Fietsers en voetgangers ademen onvrijwillig de giftige dampen in.

Van 2007 tot 2015 steeg het aantal scooters in Amsterdam van 23.000 tot 53.000 Beeld Floris Lok

Roken in scholen, vliegtuigen en restaurants is verboden omdat het de gezondheid van andere mensen in dezelfde ruimte schaadt. De kern van het liberalisme is dat de vrijheid van het individu ophoudt waar de vrijheid van de ander begint.

Benzinescooters zijn wat dat betreft erger dan sigaretten: die schaden nauwelijks de gezondheid van de gebruiker, maar vooral die van fietsers en voetgangers die onvrijwillig giftige dampen moeten inademen om in Amsterdam van A naar B te komen.

Uitlaatgassen van alle benzinescooters bevatten onder andere koolstofmonoxide, stikstof­dioxide, (ultra)fijnstof, benzeen en tolueen. ­Deze uitlaatgassen verhogen de kans op het krijgen van kanker, astma, COPD, hartziekten en prematuur geboren kinderen.

Fietsers die op een dag meerdere keren langere tijd bij een stoplicht of een pont achter een scooter staan te wachten, worden volgens TNO blootgesteld aan doses die de gezondheids­limiet van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tot 3000 maal overschrijden.

Het aantal benzinescooters in de stad stijgt veel sneller dan het aantal fietsers.

Van 2007 tot 2015 groeide het aantal geregistreerde scooters (vrijwel allemaal met verbrandingsmotor) in Amsterdam van 23.000 tot 53.000.

Amsterdam is misschien wel de meest liberale stad ter wereld, maar de vrijheid van de fietser om zich te verplaatsen zonder schade aan zijn of haar gezondheid wordt kleiner. Dat is niet liberaal en niet rechtvaardig.

Wat te doen? Volgend jaar komt er een verbod op scooters van voor 2010 en zullen er op sommige fietspaden scooters naar de rijbaan moeten. Beide maatregelen zijn goedbedoeld, maar niet duidelijk en niet effectief.

De oplossing is eenvoudig. Maak per 2020 van heel Amsterdam (dus ook Noord, Nieuw-West en Zuidoost) één grote milieuzone waar alleen nog maar zero-emissiescooters mogen rijden. Elektrische scooters schaden de gezondheid niet, maken minder lawaai en zijn per gereden kilometer goedkoper in het gebruik.

Deze oplossing treft berijders van benzinescooters hard. Een scooter is niet hetzelfde als een sigaret.

Maar zolang burgers en politiek geen duidelijk signaal afgeven aan ondernemers en fabrikanten, zullen verbrandingsscooters massaal verkocht blijven worden.

Alleen een helder doel (100 procent elektrisch) dat op korte termijn (2020) ingaat, geeft het gewenste signaal aan burgers, bedrijven en investeerders.

Ter compensatie van berijders van benzinescooters komt er een inruilpremie om de benzinescooter te vervangen voor een elektrisch exemplaar. En uiteraard komt er een uitzondering voor schrijnende gevallen.

Op de langere termijn profiteert iedereen. Minder geluid en schonere lucht worden de nieuwe norm. Moderne technologie lost de oude verbrandingsmotor af. Amsterdam haalt opgelucht adem.

Laat dit een thema zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. En mocht het geen thema worden bij de verkiezingen, dan wordt het tijd voor een referendum.

Lees ook: Scooters en brommers ongezond voor fietsers

Pepijn Vloemans, jurist en filosoof, werkt bij Fastned, dat een netwerk van snellaadstations bouwt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden