PlusColumn

Urgent en belangrijk: een geheel nieuwe invalshoek

Gijs GroentemanBeeld Linda Stulic

Op Twitter zag ik een filmpje waarin Vrij Nederland-covers door de eeuwen heen voorbijkwamen. Aangezien ik een veertiger ben, stokoud dus, en opgegroeid in een typisch Vrij Nederlandmilieu, werd ik er sentimenteel van.

Eerst het vergeelde stenciltje uit de oorlog (dat was van net voor mijn tijd), en al snel de machtige, grote covers uit de jaren zeventig, tachtig en negentig. Toen had VN ook nog dat fantastische logo, dat een beetje op dat van de NS lijkt.

Typerend: ik dacht dat ze dat tot op de dag van vandaag gebruikten, maar bij nadere coverbestudering bleek men dat al lang geleden afgezworen te hebben.

Op een gegeven moment begon het manische restylen: het uiterlijk van het blad totaal overhoop gooien om maar uit te stralen dat je geheel vers en nieuw bent, en er zich zodoende bergen nieuwe abonnees zullen aanmelden.

Die covers kende ik vooral van de postercampagnes. Eens in de zoveel jaar hingen de abri's vol met zo'n nieuwe voorkant en een nieuwe slogan en een nieuwe hoofdredacteur en nieuwe verwachtingen. Ergens in al die vernieuwingsslagen is dat heerlijke logo dus gesneuveld, ik geloof niet dat het veel uitgemaakt heeft.

Zoals velen beleed ik mijn liefde voor Vrij Nederland inmiddels vooral via Facebook, niet via het wekelijks doorploegen van een dik blad. ­Carolina Lo Galbo behoort tot de beste inter­viewers van Nederland, Micha Wertheim is de origineelste columnist - ik las ze met plezier.

Nu is Vrij Nederland een maandblad geworden. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, er zijn medewerkers vertrokken en om het proces te begeleiden is er de afgelopen maanden een 'verandermanager' aangesteld: Ruud Hollander.

Ik stel me zo voor dat het hok vol sigaren­rokende journalisten met bretels en gleufhoeden dat Vrij Nederland maakt niet stond te ­juichen toen zij aan hun verandermanager ­werden voorgesteld.

Hij werd geïnterviewd bij BNR. Zijn meest ­opbeurende mededeling was dat hij al voor het ­bedrijf werkte waar Vrij Nederland wordt uitgegeven - dan is er tenminste geen vorstelijk interimmanagerssalaris voor hem betaald. Tenminste, dat hoop ik maar.

'Wat wilt u doen om van Vrij Nederland weer een commercieel succes te maken?," vroeg Roelof Hemmen.

Hollander: "Wat voor ieder blad belangrijk is, is urgentie. Wil ik het echt weten, is het echt ­belangrijk? Die insteek heb ik ook, samen met de redactie, genomen voor het nieuwe maandblad."

Urgent en belangrijk, een geheel nieuwe invalshoek. Ik hoop op een doorslaand succes.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column over media.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden