Lezersbrief

Twee vragen aan het GVB

Paroollezer Jaap Molenaar verbaasde zich onlangs zo over de informatie over zijn busreis, dat hij twee vragen heeft voor het GVB. En een advies over de IJtunnel.

Beeld ANP

Zondagochtend nog even op 9292.nl gekeken en daarna de tram gepakt naar Centraal. Daar aangekomen de op de daarvoor bestemde borden aangeduide halte opgezocht, waar precies op tijd werd gemeld dat de bus over twee dan wel een minuten zou arriveren. De borden meldden ook op tijd dat de bus was aangekomen, alleen was er geen bus te zien.

Ik ontdekte al snel dat alle streekbussen die aangekondigd werden er wel waren, maar de stadsbussen niet. Die stonden aan de overkant van het IJ op de Buiksloterweg, meldde ons een man in een soort carnavalspak waar GVB op stond, omdat de IJ-tunnel was afgesloten.

Twee vragen voor het GVB:
1. Waarom staat die informatie niet op 9292.nl? (Of hebben jullie, net als de NS, stiekem zoiets als sbb.ch, waar de informatie wel up to date is?)

2. Hoe lukt het jullie bussen die er niet zijn, wel op die borden vermeld te krijgen? Artiesten als Hans Klok krijgen met zulke trucs de grootste theaters vol.

Het avontuur hield echter niet op, en door een streekvervoerder werd ongevraagd een extraatje aangeboden.

De 319 naar Landsmeer reed via de Piet Heintunnel drie (!) keer door de Zeeburgertunnel (heen, afslag Volendam terug en afslag Zeeburg weer heen) naar Landsmeer.

Maak van de IJ-tunnel nou eens één buis voor 50 km/u en de brommers en scooters en één buis voor het ov. Dat lost het scooterprobleem op de pontveren op en verlicht er de druk en het scheelt je (de discussie over) de bruggen over het IJ en draagt bij aan een autoluwe binnenstad.
Jaap Molenaar, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden