Lezersbrief

'Tramnetwerk Amsterdam zou werelderfgoed moeten zijn'

Briefschrijver Esther Polak heeft een oplossing voor de dreigende verandering van het tramnetwerk in de stad: 'Niets is logischer dan het geld te halen bij toeristen.'

Esther Polak: 'Met iedere ov-rit die toeristen maken spekken ze de kas van het GVB'Beeld ANP

Elke euro die wordt uitgegeven aan een huurfiets, is een ­euro die niet wordt uitgegeven aan het GVB: gemiste kans. Dat is de eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik begon te denken over manieren om het toerisme in Amsterdam ten goede te laten komen aan een leefbare stad.
Daar is haast bij, want de stad is qua verkeer rap aan het dichtslibben.

Fijnmazig openbaar vervoer kan dat helpen oplossen, maar dat hebben we straks niet meer, want het GVB moet bezuinigen en heft daarom in 2018 een fors deel van het Amsterdamse tramnetwerk op. Huh? Ja, op de dag dat de Noord/Zuidlijn begint te rijden, verdwijnt een groot aantal Amsterdamse tramlijnen. Misschien ook wel die handige halte bij u om de hoek.

Het tramnetwerk wordt dan aangesloten op de Noord/Zuidlijn en verbouwd van spinnenweb- tot visgraatmodel. Het Centraal Station is dan niet langer het middelpunt van alle tramroutes: het graatje van de nieuwe ov-haring wordt de Noord/Zuidlijn. Dat betekent vaker overstappen, maar toch gaat het sneller, zegt het GVB.

Maar laten wij een waardevol historisch tramnetwerk om zeep helpen omdat het GVB moet bezuinigen? Of bedenken wij een andere oplossing voor de subsidiekorting van 100 miljoen naar 36 miljoen?

Ik zeg: het laatste. Niets is logischer dan het geld te halen bij de toeristen. Maar daarvoor moeten er een paar dingen veranderen: de historische waarde van het Amsterdamse tramnetwerk moet ten volle door het GVB worden uitgedragen.

De trams rijden nota bene nog over precies dezelfde routes als waar honderd jaar geleden de paardentrams reden! Het is onbegrijpelijk dat het GVB dat als minpunt framet en niet als unique selling point. Het zou ons tramnetwerk moeten voordragen voor de Unesco Werelderfgoedlijst, net als de grachtengordel.

Toeristen moeten vaker de tram nemen. Met iedere ov-rit die zij maken spekken ze de kas van het GVB. Het toeristenspreidingsbeleid moet dan ook worden aangevuld met maatregelen om toeristen de tram in te lokken. Zo ervaren ze een belangrijk historisch erfgoed van Amsterdam.

Het nieuwe vervoersplan gaat NIET door. Duh. Dat overstappen is veel te ingewikkeld voor toeristen. Het tramnetwerk als Amsterdam National Park - als we dan toch een toeristische enclave worden, laten we dan all the way gaan.

Esther Polak, beeldend kunstenaar en gespecialiseerd in mobiliteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden