Han Lips

Terreur werkt, is de cynische slotsom van deze nieuwe serie

Columnist Han Lips schrijft doordeweeks over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Terreur.

Terreur Beeld Screenshot NPO 2

Behoorlijk taaie kost, die Lips woensdagavond voorgeschoteld kreeg op NPO 2. Er was hoge cultuur - Paul Witteman over Bach, een kunstmagazine over de Hermitage - en er waren liefst drie programma's over weinig vrolijk makende episodes uit de recente geschiedenis.

In Andere Tijden ging het over de vliegramp in Paramaribo in 1998, de Noorse documentaire Exit ging over neonazi's in de jaren tachtig en op primetime werd aflevering drie van een serie over terreur uitgezonden. Een gezellige bedoeling, maar niet heus.

Terreur, zoals het zesluik heet, is gemaakt door regisseur Joey Boink, die Lips kent van de documentaire over Jesse Klaver, en Robert Oey, die Lips kent van diens echtgenote Femke Halsema. Ze gaan op zoek naar de beweegredenen van terroristen en reconstrueren aan de hand van getuigen van de aanslagen wat er precies is gebeurd.

Woensdag stond de gijzeling tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München centraal, waarbij elf leden van de Israëlische ploeg om het leven kwamen. De gebeurtenissen werden gedetailleerd beschreven, zowel de mislukte reddingsacties als het bizarre besluit om de Spelen door te laten gaan, terwijl in het olympisch dorp sporters werden doodgeschoten en gegijzeld.

Het interessantste deel van de docu was de epiloog van de Palestijnse generaal Salah Shadid, die zich in 1966 aansloot bij de PLO. "Je moet een onderscheid maken tussen strijd en terreur," vindt hij. "Wij hebben het recht om in opstand te komen, en onze opstand is niet terroristisch." De bedoeling van de gijzeling was dat de wereld 'kennis zou maken met de Palestijnse zaak', en daarin was men geslaagd, constateerde hij droogjes.

Een wrange maar waarschijnlijk niet onjuiste conclusie, die onderstreept dat terreur en propaganda altijd in elkaars verlengde liggen. En dat terreur werkt, is de cynische slotsom van de documentaires van Boink en Oey.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden