'Suitsupply bedient zich van platte kroeghumor'

Als voormalig reclamestrateeg, nu al jaren seksuoloog én man ergert Yuri Ohlrichs zich mateloos aan de seksistische posters van pakkenzaak Suitsupply.

Alles voor de verkoopcijfers met dit rondje provocerende seksualiteit.Beeld Suitsupply

In de discussie over deze campagne gaat het vooralsnog alleen over de afbeelding van vrouwen. Maar gladde jongens die strak in pak van blote borsten roetsjen; hoeveel volwassen mannen zullen dit een verheffend beeld van hun sekse vinden? En met in het achterhoofd het felle maatschappelijke debat over 'mannelijke vluchtelingen die met hun tengels van onze vrouwen moeten afblijven': wat voor boodschap geeft Suitsupply hun met de advertentie waarin een pakkenman de billen van een model beroert?

Dat het niet alleen de 'testosteronbommen uit het Oosten' zijn die zoiets flikken maar ook de doorsnee gladde Nederlandse man in confectiepak? Wees dan echt dapper en maak een campagne waarin macho's in Suitsupplystijl op het Keulse Domplein worden omsingeld, betast en in elkaar gemept door een bende vrouwen!

Natuurlijk uit Suitsupplybaas Fokke de Jong in elke discussie zijn - ongeloofwaardige - verbazing over de ophef rond deze 'totaal verkeerd begrepen' campagne. Alsof ieder ander achterlijk is en denkt dat succesvolle marketeers als hij écht zo naïef te werk gaan!

Simpele dooddoeners
Zijn communicatiejongens en -meisjes zullen ongetwijfeld beweren dat de campagne een uiting is van de 'productbeleving'. Verwijten van stuitend seksisme worden door De Jong gepareerd met simpele dooddoeners als: 'die mannen zijn tot kinderen gereduceerde poppetjes' en 'seksisme veronderstelt ongelijkheid. Die is er hooguit de andere kant op'. Het is dit soort schijnheiligheid dat mij het meeste stoort aan deze en andere campagnes van Suitsupply. Verdomd goed weten dat dergelijk provocerende afbeeldingen veel ophef veroorzaken. Met alle extra - gratis! - media-aandacht en naams­bekendheid als geschenk. En deze stupide, helaas nog steeds effectieve sex sells- mentaliteit verhullen met wollige verhalen over 'omgekeerd seksisme'.

Terwijl een wereldwijd succesvolle modezaak als geen ander iets kan doen om uitingen van mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit meer diversiteit en diepgang te geven. Werkend voor Rutgers in Nederland en ver daarbuiten merk ik dat juist dit kan bijdragen aan sociale en seksuele gelijkwaardigheid voor iedereen - jong, oud, man, vrouw en trans.

Beeld Yuri Ohlrichs

Yuri Ohlrichs

is seksuoloog bij de Nederlandse Vereniging voor ­Seksuologie en Rutgers, ­Amsterdam.

Wat doen we ertegen? En, nog belangrijker, willen we daar de tijd en energie aan besteden? Het massaal negeren van de campagne, de winkels en het verzwijgen van de naam Suitsupply is natuurlijk de meest eenvoudige en effectieve reactie. Maar je kunt zo'n puberaal rellerige campagne ook gebruiken om je eigen mening weer eens te ventileren; modebewuste, echte mannen met brains en - vooruit... - ballen kopen geen plakpakken van Suitsupply! Of je zou - in lijn met de communicatiestrategie van Suitsupply - veel plezier kunnen beleven aan provocerende en historisch getinte grappen die verwijzen naar de initialen van deze confectiefabriek. Kwetsend? Tja, als je de knipoog niet wilt zien...

Schadelijke stereotypen
Suitsupply houdt zich van de domme, maar bedient zich sluw van eeuwenoude seksistische en schadelijke stereotypen. Met technisch gezien mooie foto's, maar inhoudelijk zo creatief en plat als kroeghumor van vlak na het laatste rondje. Van een modern, wereldwijd succesvol Nederlands bedrijf zou je in deze tijd meer sociale ondernemerszin mogen verwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden