Puk, Keesje en Art Rooijakkers.Beeld Artur Krynicki.

Stuiten mijn dochters nog op een glazen plafond?

PlusArt Rooijakkers

De tweeling Puk en Keesje, geboren in 2017, zijn kinderen van de 21ste eeuw. Wat houdt dat in en hoe ziet hun leven straks eruit? Vader Art Rooijakkers gaat op onderzoek uit. Vandaag: stuiten mijn dochters op een glazen plafond?

“Papa, jij bent een jongen. Ik ben een meisje.”

Terwijl één van mijn dochters me hier voor de tiende keer in een minuut op wijst valt, mijn oog op een artikel: ‘Vrouwen verdienen 5000 euro minder dan mannen en dat verschil groeit’. Lekker is dat, net nu gendergrenzen een dagelijks terug­kerend thema hier in huis zijn. Hoe zit het eigenlijk met de vooruitzichten van mijn dochters? Stoten zij later hun hoofd tegen het glazen plafond?

Marguerite Soeteman-Reijnen, voorzitter van Topvrouwen.nl, een databank van hooggekwalificeerde vrouwen, is hoopvol. “Het glazen plafond is geen plafond, maar een laag van old boys die in oude culturele waarden leven. En uiteindelijk gaan die ook met pensioen. Het is zichzelf dus aan het oplossen.”

En dat is tijd ook. Cijfers van het ministerie van Onderwijs lieten in 2019 zien dat in de 5000 grootste bedrijven van ons land het aandeel vrouwen aan de top 15 procent was. En dat terwijl uit verschillende onderzoeken blijkt dat als aan een bedrijf meer vrouwen worden toegevoegd, de productiviteit, klanttevredenheid en winst­gevendheid stijgen.

Soeteman-Reijnen is daarom blij met het voorstel van de Sociaal Economische Raad voor een verplicht ingroeiquotum. Vanaf 2021 mogen er geen mannen meer worden benoemd in raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven zolang er geen 30 procent vrouwen inzitten. Jubelend: “We hebben meer dan 2000 vrouwen in ons bestand, dus dat gaat zeker lukken. We zitten op een belangrijk kantelpunt. Honderd jaar na het vrouwenkiesrecht creëren we meer gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen door toetreding van vrouwen tot bestuurskamers.”

Hoopvol bel ik Eveline-Carolina van Straten, ceo van Eve & Lilith, een bureau ‘voor ondernemende en ambitieuze vrouwen’. Heeft zij nog tips voor mijn dochters? “Jazeker. Werken is iets wat je doet, niet iets waar je over praat. Ik vind dat er zoveel gezeurd wordt over dit onderwerp. Muts niet zo, denk ik dan. Dat getrut van die vrouwen in Nederland. Steek die energie lekker in je baan.” Het is een antwoord dat ik niet verwacht. En Van Straten is nog niet klaar.

Van het SER-quotum moet ze ook niets weten. Rol­modellen zijn er al genoeg, volgens de zakenvrouw: Máxima, Michelle Obama, Eva Jinek. “Weet je waarom vrouwen het vaak verliezen van mannen? Omdat ze een nepmannetje gaan spelen. Dan word je een manwijf, kijk maar naar Rita Verdonk of Neelie Smit Kroes. Zit geen vrouwelijkheid aan. Je moet juist je vrouwelijke talenten inzetten – verbinden, verzorgen, het sociale aspect – anders kiezen mensen niet voor het surrogaat, maar voor een echte man.”

Zou het echt? Een voorbeeld van Soeteman-Reijnen blijft door mijn hoofd spoken. Tijdens een Amerikaans onderzoek werd kinderen gevraagd een dokter te tekenen. En wat blijkt? Tot hun tiende tekenen meisjes een vrouw, vanaf hun tiende gaan ze een man tekenen. “You cant be, what you cant see,” concludeert de Topvrouwen.nl-voorzitter. Kortom, zo’n quotum is misschien zo gek nog niet. Al hoef ik me er nu niet druk over te maken; mijn dochters zijn nog lang niet klaar voor de arbeidsmarkt en komen – dankzij het genetisch bepaalde tekentalent van hun vader – voorlopig niet verder dan groene vlekken die een krokodil moeten voorstellen. Een dokter tekenen, dat duurt nog even. Laat staan een topvrouw.

Voor deze rubriek werkt Art Rooijakkers ­samen met studenten (Condor) van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden