Lezersbrieven

'Stedelijk Museum niet gastvrij voor Amsterdammers met museumkaart'

In tegenstelling tot het Van Gogh Museum, heeft het Stedelijk geen aparte rij voor museumkaarthouders. Briefschrijvers Richard Beumer en Ingrid Schubert zijn het daar niet mee eens. 'Ik werd geconfronteerd met bot gedrag.'

Lange rijen voor het Stedelijk Museum Beeld ANP

Arrogant museum

Vorige week bezocht ik het Van Gogh Museum. Ondanks honderden mensen die in de rij stonden kon ik als museumkaarthouder gebruik maken van de groepsingang, de ideale oplossing - en wat een prachtig museum met hulpvaardige medewerkers.

Deze week wilde ik naar het Stedelijk Museum, de tentoonstelling van Ed van der Elsken. Opnieuw honderden mensen in lange rijen, ik piepte door een draaideur en liet een beveiliger mijn museumkaart zien en vroeg waar ik moest zijn. Achteraan sluiten achter 374 toeristen en houdt u er rekening mee dat u een toeslag moet betalen?

Dus geen groepsingang voor museumkaarthouders? Dat arrogante ­museum heeft niet nagedacht over Amsterdammers met (of zonder) een museumkaart. Ik moest het zelf maar uitzoeken en stond in no time weer buiten.

En dan: hoezo een toeslag betalen? Ik heb al betaald voor mijn museumkaart. Dit museum kreeg in 2015 iets van 46 procent subsidie en hogere opbrengsten na afrekening met de museumkaartorganisatie - en dat bij de toch forse toegangsprijzen.

Ik begrijp niet dat het Stedelijk mij als Amsterdammer botweg buiten de deur wil houden. Mocht u het Stedelijk willen bezoeken, dan raad ik u aan een extra dag verlof te vragen.
Richard Beumer, Amsterdam

Bot gedrag

Vandaag wilden mijn man en ik het Stedelijk Museum bezoeken. Als museumkaarthouders gingen wij ervan uit direct door te kunnen lopen via de 'fast lane'.

Helaas werden wij tegengehouden, want er dient een toeslag betaald te worden. De rij wachtende toeristen was erg lang, wij moesten gewoon achteraan aansluiten. Er waren meerdere mensen met een museumjaarkaart, en de irritatie nam zienderogen toe.

Op mijn vraag of ik dan de toeslag ook direct via mijn telefoon kon regelen, zei de bewaking dat ze dat niet wisten. Ik mocht bij hoge uitzondering naar binnen, mijn man werd gesommeerd buiten te wachten. Eenmaal binnen zag ik dat er nog een tweede lange rij stond voor de kassa.

Het is dus vreemd dat kaarthouders eerst buiten in de lange rij wachtenden moeten aansluiten, binnen de toeslag moeten betalen en dan vervolgens een tweede kaartcontrole moeten ondergaan. Daarvoor is toegang naar de expositieruimte immers niet mogelijk.

De dame bij de informatiebalie kon op mijn vraag geen antwoord geven, moest eerst even informeren. Toen ze terugkwam bleek dat het ticket uitgeprint getoond moest worden. Een streepjescode op de mobiele telefoon hoort dus niet bij de mogelijkheden.

Resumerend moet ik helaas constateren dat ik vandaag geconfronteerd werd met bot, niet flexibel en uiterst provinciaal gedrag. Terwijl het Stedelijk internationale faam geniet.

Waarom kan het Stedelijk niet ­betere informatie verstrekken op de website en kaarthouders de mogelijkheid bieden digitaal de toeslag te betalen? Zet het Stedelijk alleen nog in op de stroom toeristen en verliest het museum de vaste bezoekers uit het oog? Dat zou dan wel erg triest zijn.
Ingrid Schubert, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden