Lezersbrief

‘Station Zuid zucht onder megalomane Zuidasdok’

Een van de drukste Amsterdamse stations gaat al jarenlang gebukt onder het voortslepende megalomane Zuidasdokplan. Doe er wat aan, zegt Paroollezer Roland Haffmans.

De A10 Zuid afgelopen maandagochtend. Werkzaamheden aan het Zuidasdok hadden het verkeer het hele weekend platgelegd. Beeld Evert Elzinga

Oud-wethouder Duco Stadig stelt in zijn brief dat Wim Derksen zijn huiswerk niet heeft gedaan. ‘Aan studeerkamergeleerden hebben we niets’ (Het Hoogste Woord, dinsdag). Voor Zuidasuitbreiding zijn tunnels nodig, ‘want de dijk waarop de autoweg en rails liggen, is vol’.

Laten we eens kijken wat het CPB-rapport Kosten-batenanalyse Zuidas Amsterdam uit 2006 zegt. Naast een nulalternatief, zijnde de situatie in 2007, ook het dijkalternatief met twee keer vijf rijbanen voor de A10 en tot zes perronsporen voor de trein. Een bovengrondse uitbreiding dus.

Het huidige station Zuid heeft slecht vier perrons spoor en ook nog te smalle perrons. Nu stelt Stadig dat een verbreding van de perrons en meer perronsporen dringend nodig zijn. Helaas hadden de toenmalige gemeentebesturen al die jaren geen haast. De Zuidasplannen kenden ­lange tijd slechts een reservering voor meer perronsporen, geld daarvoor was niet beschikbaar. Pas nu de toestand onhoudbaar dreigt te worden (‘Japanse toestanden’), komt het rijk met geld.

Ook Prorail en NS drongen jarenlang niet aan op meer perronsporen. Die uitbreiding is niet alleen nood­zakelijk ‘omdat we willen dat mensen minder vliegen’. Op de huidige Zuid-as is aan de A10 zuidzijde voldoende ruimte om de zuidelijke wegtunnel aan te leggen, dit ondanks de bewering van Stadig dat de dijk vrijwel vol is. Ook zonder (halve) snelwegtunnel kan station Zuid, na enige verschuiving van de A10, uitbreiden.

De dijk verbreden kan veel sneller en goedkoper dan het aanleggen van een A10-tunnel. Wachten op zo’n A10-tunnel duurt nog jaren en al die tijd moet station Zuid zich behelpen met de huidige te krappe vier perronsporen.

Dat ook de reizigersvereniging Rover voor zo’n uitstel is, geeft te ­denken. Je zou verwachten dat Rover al veel eerder had aangedrongen op meer perronsporen, zoals bij de ­plannen voor spoorverdubbeling ­tussen Weesp en station Zuid. Die spoor­verdubbeling is al lang aan­gelegd: met vier perronsporen op ­station RAI, dus evenveel als station Zuid!

Zolang station Zuid niet uitgebreid is, worden die vier sporen onvoldoende benut. Een van de drukste Amsterdamse stations gaat al jarenlang gebukt onder het voortslepende megalomane Zuidasdokplan.

Roland Haffmans, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden