Opinie

'Stad kan niet om annexatie heen'

De vernieuwingskoorts in de Stopera schiet zijn doel voorbij, schrijft Egbert Rozeboom. De huidige gemeentegrenzen zijn achterhaald in de groeiscenario's voor de stad.

Het Parool
Impressie van Sluiseiland Beeld Gemeente Amsterdam
Impressie van SluiseilandBeeld Gemeente Amsterdam

Nu de Noord/Zuidlijn alweer een paar jaar zijn voltooiing nadert, ziet de lezer van Het Parool met enige regelmaat verhalen vanuit de Stopera in de krant dat de stad nu toch echt naar verdubbeling dient te streven van het aantal inwoners, naar een IJ-equivalent van de Erasmusbrug en - why not - naar luxe waterfront skyscrapers in de Sluisbuurt, een plek waar je vroeger zo snel mogelijk weg wilde zijn. Er hangt een vernieuwingskoorts van epidemische proporties rond het Waterlooplein.

Eén blik op de kaart - zeg Google Earth - werkt ontnuchterend. Het IJ is geen Nieuwe Maas, laat staan Vancouvers English Bay, Toronto's East Bay of Chicago's Lakeside.

Bovendien, enige luwte van zeebriesuitlopers die over het (Buiten-) IJ op het plangebied van een voormalig nutsterrein afstormen, is alom afwezig. De stedelijke ruimte die het meest geschikt is om een kosmopolitisch, metropolitaan geaccentueerd woontorencluster zo hoog mogelijk de lucht in te bouwen, is vooral op een andere plek te vinden.

Nijpend hoofdstedelijk belang
De heikele kwestie is dat de huidige gemeentegrenzen domweg achterhaald zijn in al die ­gepubliceerde groeiscenario's. Annexatie is
de enige uitweg. Een nijpend hoofdstedelijk belang zoals zich dat eind negentiende eeuw al eens eerder voordeed.

Wegkijken van nieuwe annexaties kan het stadsbestuur zich niet langer veroorloven: voortborduren op het huidige mantra van de compacte stad met verdere 'inbreiding' van pleinen en parken leidt nu immers al tot ongewenst kannibaliseren van oorspronkelijk uitgebalanceerde stadsruimten. Dus ja, je kunt de stad maken, zeker. Maar zoals het nu gaat kun je haar ook breken.

Neem de verknipte ruimte rond Duivendrecht en Holland Park die nu nog de gemeente ­Ouder-Amstel en de gemeente Diemen toe­behoort. Deze zou je liever vandaag dan morgen tussen stad en nieuw kabinet voorbestemd zien als Uitbreidingsgebied 2018 City Amsterdam. Dat wil zeggen, voor de korte termijn. Voor de wat langere termijn vormen Haarlemmermeer en Amstelveen onderwerp van het ­logisch daaropvolgende dito Uitbreidings­gebied 2025.

Het Zeeburgereiland ondertussen kan gewoon een hoogwaardige make-over van de openbare ruimte ondergaan als opstap naar een populaire bestemming. Met een brede, rolstoel- en kinderwagenvriendelijke promenade langs de diverse oevers. Waar bezoekers een andere kijk op water, natuur en het ontstaan van de stad krijgen. Met verbindingen als watertaxi's en zomerpontjes die een avontuurlijker belevenis bieden dan een hybride lijnbus. En waar de nieuwe zuidboulevard een zwemplek krijgt die gekoppeld is aan een zonnig terras. Gezien de elementen met verwarmd water, respectievelijk windschermen en terrasverwarming.

Toekomstig Diemkwartier
Wonen in een toekomstig DiemKwartier en een Bij'tIJ Torenwijk of iets dergelijks komt beter tot zijn recht als dat meer richting Zuidoost, aansluitend op de ontwikkelingen rond de Weespertrekvaart, in de buurt van station ­Duivendrecht, richting Diemen of achter de ­oostrand van de Gaasperplas opgang vindt. Het succes van de Zuidas kan in die contreien een duurzaam vervolg krijgen.

Bouw je torenwijken al grensverleggend in de polder. Laat het IJ de stad niet begrenzen. Het uitzicht van toekomstige lofts zal er niet minder spectaculair om zijn. Helder zicht op de onvermijdelijke annexaties voor de pregnante uitbreidingsweeën van Stad Amsterdam ­evenmin.

Egbert Rozeboom is vertaler en politicoloog Beeld -
Egbert Rozeboom is vertaler en politicoloogBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden