Marcel LeviBeeld Artur Krynicki

Snel groeiende modetrend: het veganisme

PlusMarcel Levi

Met de komst van de McVeggie bij McDonald’s en de Kentucky Fried Vegan Chicken is veganisme echt mainstream geworden. Going vegan behoort tot de snelst groeiende modetrends van de afgelopen maanden. Vegan restaurants en snackbars schieten als paddenstoelen uit de grond.

De een na de andere Enorm Bekende Nederlander verklaart op televisie en Instagram gevraagd en (meestal) ongevraagd dat veganisme zijn of haar leven volledig ten goede heeft gekeerd en dat het niet alleen veel ‘positieve vibes’, een glanzende huid en golvend haar oplevert, maar ook goed is om zwaarmoedigheid en paniekaanvallen te bestrijden.

Tot vervelens toe horen we dat Ariana Grande veel meer van dieren dan van mensen houdt, hoeveel energie Beyoncé wel niet krijgt van een leven zonder dierlijke producten en dat Brad Pitt eigenlijk van Angelina Jolie is gescheiden omdat ze telkens weer een eitje wilde bakken. Of dat Arnold Schwarzenegger inmiddels ernstig verslaafd is aan amandelmelk.

In Engeland is na de massale eet- en drinkpartij van eind december nu een volledig plantaardige Veganuary razend populair. Het valt te verwachten dat veganisme niet tot eten beperkt zal blijven, maar dat na leren schoenen en wollen truien ook andere dierlijke producten in de ban gaan. Zo vermoed ik dat de Uefa binnenkort zal aankondigen dat Euro 2020 niet met een lederen maar met een uit sojabonen en tofoe gevlochten voetbal zal worden gespeeld.

Veel mensen zijn niet alleen begaan met het lot van dieren, maar bekeren zich ook tot veganisme omdat het beter zou zijn voor het milieu. Dat is helaas niet altijd terecht. Om een kilo avocado’s te oogsten is 1000 liter water en een karrenvracht aan meststoffen nodig. Dat is een environmental footprint die niet onderdoet voor die van een blinde vink of een stukje kabeljauwfilet. Verbouwen van rijst geeft de grootste methaanuitstoot van alle landbouwgewassen.

Het is natuurlijk uitstekend als mensen kiezen voor een leefstijl zonder het gebruik van dierlijke producten. Vrijheid, blijheid. En het is prima dat mensen die geen vlees of vis willen eten in restaurants en supermarkten nu kunnen kiezen voor fatsoenlijker alternatieven dan geweekte kikkererwten of met lauwe haverkorrels gevulde paprika’s.

Het wordt irritanter als fanatieke veganisten hun manier van leven aan anderen opdringen. Als ze bij herhaling hun keuze voor een plantaardig bestaan als biologisch ideaal en moreel superieur presenteren. En als ze met een fundamentalistisch fanatisme het veganisme als het nieuwe evangelie belijden en krampachtig anderen proberen te bekeren. En dan met een messiaans paternalisme verklaren dat mensen die prijs stellen op een gekookt ei of een plakje kaas, zich zouden moeten schamen.

Laat iedereen vooral voor zichzelf beslissen hoe in het leven te staan en of een plantaardig of vleesetend bestaan daarin past. Geen vegan-gelisme alstublieft.

Marcel Levi is Ceo van University College London Hospitals. Daarvoor was hij bestuursvoorzitter van het AMC.

Reageren? m.levi@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden