Ruben Koops Beeld Artur Krynicki

Sharon Dijksma doet niet aan ombudspolitiek

Plus Republiek Amsterdam

U vraagt, wij draaien. Kort samengevat was dat de strategie achter de politiek van de Haagse wethouder Richard de Mos en zijn partij Groep de Mos/Hart voor Den Haag. Of het nu ging om een lantaarnpaal die het niet meer deed, of een vergunning die het stadhuis maar niet verleende; De Mos ­beloofde zijn kiezers dat hij door het vuur zou gaan om het te regelen. Deze stijl wordt ook wel ‘ombudspolitiek’ genoemd. Hierin wordt het raadslid of de wethouder een soort bemiddelaar – ombudsman – tussen het gewone volk en de grote boze overheid.

Door jarenlang te beloven, en elk succesje breed uit te meten, werd De Mos met zijn partij vorig jaar de grootste van de hofstad en trad hij toe tot het Haagse stadsbestuur. 

Maar de grens tussen ombudspolitiek en cliëntelisme is diffuus, bleek deze week. Dinsdag werden de kantoren en woningen van De Mos en zijn collega-wethouder Rachid Guernaoui doorzocht door de rijksrecherche wegens verdenkingen van corruptie en om­koping. De rechter zal moeten oordelen of sprake was van goede maar naïeve bedoelingen, of kwade opzet.

De Mos is ook even actief geweest in Amsterdam, in 2015 als media-adviseur van de Partij voor de Ouderen. Proefballonnetjes oplaten, persberichten sturen, dat soort dingen. Zoveel mogelijk dingen bedenken die de kiezers willen horen. 

Bij de Partij voor de Ouderen is dat nooit uitgelopen op cliëntelisme, na een paar maanden werd de samenwerking alweer opgezegd wegens onenigheid, maar het geeft wel aan hoe gewild de kwaliteiten van De Mos toen ­waren.

Een essentieel onderdeel van ombudspolitiek is dat elk bereikt resultaat zo snel en duidelijk mogelijk moet worden uitgelegd aan de inwoners. Die moeten niet alleen zien dat er iets verandert, maar vooral ook welke partij dat voor hen geregeld heeft.

Gek genoeg was in Amsterdam deze week juist het tegenover­gestelde gaande. GroenLinks won in 2018 de raadsverkiezingen met de belofte dat de partij van Amsterdam een autoluwe stad wilde maken, een ambitie die samen met D66, PvdA en SP stevig werd vastgelegd in het coalitieakkoord.

Deze week kwam wethouder Sharon Dijksma met de uitwerking: de Agenda Autoluw, die op sommige plekken tot wel 70 procent minder autoverkeer in petto heeft. Maar in het persbericht, dat ze via ANP en de NOS landelijk liet verspreiden, repte Dijksma nauwelijks over deze harde en concrete maat­regelen. 

Wat het persbericht ­betreft draait de Agenda Autoluw om gratis tramkaartjes voor kinderen op woensdagmiddag en een experimentje met ­metro’s in de nachtelijke uren. Twee maatregelen die misschien wel opvallend zijn – ­iedereen houdt van gratis – maar die een minimaal effect hebben op het verkeer in de stad. Alsof Dijksma geen zin heeft om te laten zien dat zij een belangrijke verkiezingsbelofte van deze coalitie inwilligt.

Natuurlijk ontloopt Dijksma hiermee het luidruchtige verzet vanuit de goedgeorganiseerde autolobby. Denk nog maar even terug aan haar vorige voorstel: het weren van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2030. Tot in het kabinet aan toe viel de boze rechtse goegemeente over Dijksma heen.

Door nu zo terughoudend te zijn over het terugdringen van de auto in Amsterdam, laat ze ook een ­grote kans liggen om de linkse kiezers te laten zien dat deze ­coalitie doet wat zij belooft. De stille meerderheid, die om progressieve politiek heeft gevraagd en net zo goed resultaat wil zien. Het schijnt dat Richard de Mos een nieuwe baan zoekt. Misschien kan hij eens meedenken.

Politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops belichten beurtelings op zaterdag in ‘Republiek Amsterdam’ een politiek onderwerp uit de stad.

Reageren? r.koops@parool.nl 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden