Lezersbrieven

'Schrappen zitplaatsen in tram is asociaal van GVB'

Verschillende Paroollezers reageren ontevreden op het besluit van het GVB om trams aan te kopen met minder zitplaatsen. 'Dit was toch niet de bedoeling van de vernieuwing van het openbaar vervoer?'

Beeld anp

Arrogant GVB

Het GVB laat trampassagiers binnenkort staan en brengt het aantal zitplaatsen terug van zestig naar vijftig. Dit volgt op het opheffen van diverse tramhaltes. In mijn buurt, Roelof Hartplein, bestaan al vijf haltes niet meer.

Ik vind dit arrogant gedrag van de directie van het GVB, alsof passagiers er zijn voor het GVB in plaats van het GVB voor de burgers van ­Amsterdam.

Het schrijnendst is het opheffen van een halte van lijn 3 vlak voor een ouderenhuis met bewoners en bezoekers uit Oost en Zuid die in het restaurant komen eten. Hoe ­bedenk je het, een halte opheffen voor een bejaardencentrum?

Het GVB mag zich weleens goed achter de oren krabben voordat het verder gaat met het afbreken van goed openbaar vervoer in Amsterdam, nu het al heeft aangekondigd alles op de schop te zullen gooien als de Noord/Zuidlijn gaat rijden.
Marijke Weisglas, Amsterdam

Wat vindt u? Meepraten kan onder dit artikel of via Facebook (link).

Toch met de auto

Ik ben een verstokte bewoonster van de Amsterdamse binnenstad. Over een paar maanden word ik 74. Ik ben al 23 jaar gehandicapt en loop met twee wandelstokken.

Hoewel ik een auto bezit en voor mijn huis een gehandicaptenpar-keerplaats heb, verplaats ik me in de stad hoofdzakelijk met openbaar vervoer. Fietsen kan ik niet en lopen gaat moeilijk.

Ik mijd zo mogelijk de allerdrukste uren en vaak heb ik een zitplaats. Soms staat er iemand voor mij op, meestal een ouder iemand. Vrijwel nooit een jongere. Zij zijn geobsedeerd door hun smartphones.

Ik was van plan mijn auto weg te doen omdat ik me goed kan/kon ­redden met het openbaar vervoer.

Na het lezen van het bericht dat in de nieuwe trams veel minder zitplaatsen komen, voor zover dat al niet ­gebeurd is, besluit ik nu de auto te ­behouden.

Als ik nauwelijks meer een zitplaats kan bemachtigen in tram, bus en metro en toch mobiel wil blijven, zal ik genoodzaakt zijn veel vaker de auto te gebruiken. Dit was toch niet de bedoeling van de vernieuwing van het openbaar vervoer?
Marijke Verhaak, Amsterdam

Meer zitplaatsen

Met enige verbazing las ik de plannen van het GVB om - nog - meer zitplaatsen in de tram te schrappen. Gelukkig hebben we nog Bart Weggeman van Cliëntenbelang Amsterdam, die in de bres springt voor mensen met een beperking. Hulde!

Ik ben geen deskundige op het gebied van openbaar vervoer, maar volg wel de media, die met toenemende regelmaat berichten over voor de politiek een van de grootste zorgen in Nederland: de snel stijgende vergrijzing. Nederlanders, en dus ook Amsterdammers, hebben een hogere levensverwachting, maar ­lichamelijke tekortkomingen en ­beperkingen worden zeker niet uitgesloten.

Als je ervan uitgaat dat Amsterdammers alleen maar ouder worden, zou het GVB eerder meer dan minder zitplaatsen moeten creëren.
Daarnaast neemt de ­hufterigheid - helaas - alleen maar toe en is het bijna utopisch te mogen verwachten dat er nog een jongere voor een oudere opstaat. En wie het lef heeft iemand erop aan te spreken, kan een linkse of rechtse hoek of nog erger verwachten.
Jaap Janse, 't Zand

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden