Column

Republiek Amsterdam: 'Ga de verloedering te lijf zoals Jan Schaefer'

Michiel Couzy Beeld Wolff

Het is zover: wij, bewoners van de Spaarndammerstraat in West, zijn eindelijk officieel deel van de drukke stad. De bierfiets en de rolkoffers waren al gesignaleerd, nu kregen we ook nog een brief van een makelaar die ons uitnodigde onze woning te verhuren aan expats. Het voelt als een bevestiging.

De makelaar is een handige jongen die aan alle kanten geld verdient. Internationale bedrijven betalen hem eerst om expats onder te brengen en wij, uitverkoren als potentiële verhuurders, kunnen daarna zijn advies kopen om 'de huurprijs te maximaliseren'. We hebben hier duidelijk te maken met een winnaar van de drukte in de stad.

Toerisme is goed voor de economie van Amsterdam, luidt het mantra van het gemeentebestuur. Inderdaad; de bezoekers aan de stad hebben ervoor gezorgd dat Amsterdam de financiële crisis beter heeft doorstaan dan de rest van het land.

Sinds 2015 is het aantal banen in het toerisme toegenomen met vierduizend en dat is goed nieuws. Inmiddels valt een groot deel van de toeristische inkomsten in handen van schimmige partijen, zoals pandjesbazen die illegale hotels exploiteren, of van handige jongens als de makelaar die ons benaderde.

De toerisme-industrie floreert, van Airbnb tot de wafelbakkers en andere eettenten 'to go', van de bedrijven achter rondleidingen als 'koekeloeren bij de hoeren' tot aan de tientallen kaaswinkels in de stad. En dan zijn er nog de nepdopedealers die profiteren van de toegenomen vraag naar hun handelswaar.

Vraag is welke toegevoegde waarde deze vormen van toeristische economie nog hebben voor de stad. Ze tasten de sociale cohesie aan en veroorzaken verloedering. We zijn op het punt beland waarop de commerciële belangen de maatschappelijke overtreffen. De Amsterdamse politiek hobbelt achter deze ontwikkeling aan. Bij de raadsverkiezingen in 2014 was drukte nog geen issue.

Daarna duurde het lang voordat het gemeentebestuur de drukte als potentieel probleem erkende. Inmiddels onderschrijft het college 'dat de tijden zijn veranderd', al blijft ze de 'meerwaarde van het toerisme' benadrukken, zo valt te lezen in een recente brief. Een tweeslachtige benadering die daadkrachtig beleid tegenhoudt.

Het gemeentebestuur heeft ­weliswaar een plan van aanpak, maar dat levert weinig resultaten op. De meeste maatregelen zijn nog niet eens ingegaan, politiek kost nu eenmaal tijd. Het verbod op de bierfiets in de binnenstad gaat pas op 1 januari in. Ondertussen hebben Segways, tandems, scooters en zelfs jeeps de plek van de bierfiets allang ingenomen.

Het strengere hotelbeleid geldt ook pas in 2017, net als de verhoging van de toeristenbelasting in de binnenstad. Het zal toeristen niet afschrikken. Het college heeft één miljoen euro extra uitgetrokken voor experimenten en voor handhaving, maar daar ging een bezuiniging van twee miljoen aan vooraf. Het is niet meer geld, maar minder minder.

Nu de verloedering toeslaat, moet de gemeente de tweeslachtigheid loslaten en een ­offensief beginnen om drukke gebieden te ontlasten. Met de daadkracht waarmee Jan Schaefer begin jaren tachtig de verloedering van de stad te lijf ging. De tijd begint echt te dringen.

Politiek verslaggevers Roelf Jan Duin en Michiel Couzy belichten beurtelings op zaterdag in 'Republiek Amsterdam' een politiek onderwerp uit de stad. Reageren? m.couzy@parool.nl

Beeld Steen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden