Opinie

‘Reanimatieles moet opgenomen worden in het onderwijs’

De eerste zes minuten bij een hartstilstand zijn cruciaal, maar ambulances doen er in Amsterdam langer over. Wing Hee Fung wil reanimatieonderwijs in het lespakket.

Het is van belang dat zo veel mogelijk burgers kunnen reanimeren, en dat moeten ze op school leren. Beeld ANP Kippa

Stel een persoon zakt plotseling in elkaar op de Kalverstraat. Je hoopt het nooit mee te maken, maar toch gebeurt het. Je belt snel 112, maar de vraag is of de ambulance snel genoeg is voor de reanimatie. De ambulance moet zich door het drukke Amsterdamse verkeer banen. Auto’s met hoge snelheden, haastige fietsers, volle trams en dronken toeristen die een obstakel vormen. Wij ervaren zelf ook de moeite die we moeten doen om ons door de straat heen te wringen, laat staan de ambulance, brandweer of politie.

Daarom is het van belang dat zo veel mogelijk burgers kunnen reanimeren. De eerste stap is het verplicht stellen van een reanimatiecursus op middelbare scholen. Hoe eerder de reanimatievaardigheden aangeleerd worden, des te langer ze blijven hangen. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Het streven is dat straks een hele generatie jongeren kan reanimeren.

In het buitenland zijn goede ervaringen opgedaan met het lesgeven van scholieren op middelbare scholen. Dat dit werkt, blijkt uit de situatie in Noorwegen.

Burgerschap

Maar liefst 73 procent van succesvolle reanimaties worden in Noorwegen door omstanders uitgevoerd. Goed voorbeeld doet goed volgen. In Engeland zal vanaf 2020 elke middelbare scholier leren reanimeren. Weliswaar kost het wat geld om aan alle scholieren in Amsterdam lessen te geven, maar op lange termijn levert dit veel meer op. Zeg nou eens eerlijk, wat weegt zwaarder dan een mensenleven?

Bovendien is reanimatie in het onderwijs een mooie aanvulling op het huidige onderwijs, waarin meer aandacht is voor burgerschap. De school is meer dan alleen een plek voor kennisoverdracht.

Wing Hee Fung, student geneeskunde Vrije Universiteit Amsterdam en bestuurder Taskforce QRS Amsterdam.

Het is ook een plek om jongeren te motiveren en uit te dagen zich te ontwikkelen tot hulpvaardig en verantwoordelijk burger. Per klas is slechts een tijdsinvestering van een ­dagdeel nodig voor een reanimatieles. Meestal sluit het ook eens goed aan bij vakken als biologie, lichamelijke opvoeding en maatschappelijke vorming.

Helaas is de reanimatieles nu nog niet verplicht in het voortgezet onderwijs. Om toch zoveel mogelijk scholieren al te leren reanimeren, geef ik als instructeur namens stichting Task­force QRS Amsterdam reanimatielessen op middelbare scholen.

Na afloop van de les hoor ik veel positieve reacties van zowel docenten als scholieren. Ze zijn enthousiast en voelen zich ook zelfverzekerd genoeg om te handelen bij een reanimatie. Ze leren niet alleen de basisreanimatie en defibrillatie, maar ze leren ook het belang ervan. Aan het einde van de les stimuleren we de scholieren om minimaal aan drie familieleden, vrienden of omstanders te vertellen wat zij vandaag hebben geleerd.

Lespakket

Een miljoen leerlingen telt het voortgezet onderwijs. Alleen al in Amsterdam zijn er 75 middelbare scholen. Als reanimatie-instructeur bij stichting Taskforce QRS Amsterdam zal ik oneindig lang bezig zijn om alleen in Amsterdam alle scholieren van het voortgezet onderwijs te leren reanimeren. Daarom is hulp nodig. Reanimatieonderwijs moet opgenomen worden in het lespakket op middelbare scholen. Wie de eerstvolgende circulatiestilstand krijgt in de Kalverstraat, zal meer kans hebben op overleving. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden