Opinie

‘Rappers hun podium ontnemen past niet bij Amsterdam’

Hiphop verschaft Zuidoost al jaren stemgeluid en identiteit. Het past niet bij Amsterdam om rappers hun podium te ontnemen, schrijft Job van Beekhoven, werkzaam bij het OM. 

Rapper en schrijver Akwasi op bezoek bij een groepje leerlingen van de OSB in Zuidoost.Beeld Dingena Mol

De politie, gemeente en justitie willen in Amsterdam criminele rappers hun podium ontnemen, zo viel vorige maand in Het Parool te lezen in een artikel van Paul Vugts. Het beleid generaliseert en zet hiphop voor de zoveelste keer in de hoek van de criminaliteit. Daarnaast stigmatiseert het onnodig en wordt de afstand tot Zuidoost en de hiphopcommunity met z’n vele jonge volgers en fans alleen maar vergroot.

Geen misverstand: als OM’er vind ik uiteraard dat criminelen hard moeten worden aangepakt, rappers of niet, en ook ik denk dat bepaalde rappers geen goede invloed hebben op jongeren. Maar door voortdurend alleen negatieve voorbeelden uit te lichten en de positieve rolmodellen beperkt aandacht te geven, wordt zowel hiphop als Zuidoost ernstig tekort­gedaan.

Er volgde direct een reactie op het artikel. Hiphopplatform 101Barz plaatste online een open brief waarin de verontwaardiging zich richtte op Paul Vugts.

Het is van levensbelang om je als overheid bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit op de juiste wijze te verhouden tot probleemwijken. Ik noem dat de verhoudingsplicht. Hoe groter de problemen, hoe urgenter die verhoudingsplicht. De sleutel tot de wijk is de cultuur. Enkel aanwezig zijn is niet genoeg, maar door op een geloofwaardige manier de verbinding te maken, creëer je als overheid en wijk een gezamenlijk vertrekpunt om de problemen te voorkomen en aan te pakken. Anders gezegd: openstaan voor de verschillende perspectieven uit de wijk en je daarin verdiepen als overheid, is cruciaal om de wijk mee te krijgen in de aanpak.

Stemgeluid en identiteit

Als je de verhoudingsplicht in Zuidoost in de praktijk wil brengen, dan kom je al snel uit bij hiphop. Deze culturele beweging verschaft Zuidoost al jarenlang stemgeluid en identiteit. Kijk maar naar de jongens van het SMIB-collectief die met muziek, een eigen taal, een universiteit en kleding voor ontzettend veel positieve beïnvloeding zorgen. Neem een artiest als Akwasi die zijn Ghanese roots uitdraagt en de jongeren in Zuidoost trots maakt en eigenwaarde geeft. Kijk naar Rotjoch die met 101Barz een podium biedt aan artiesten en daarmee aan de wieg van veel zakelijk (muziek)succes heeft gestaan. Ik kan nog wel even doorgaan. Op dit gebied zet Zuidoost al sinds de introductie van hiphop in Nederland de toon.

Vanuit het OM hebben we met het pop-up­museum Oscam in Zuidoost een reeks van talkshows onder de noemer speak sessions georganiseerd. Met aansprekende influencers in het panel van de talkshows kostte het niet veel moeite om jongeren en de wijk te bereiken en positief te beïnvloeden. De reeks mondde uit in gedenkwaardige avonden.

Tijdens de Museumnacht hebben we in een bomvol Oscam met een panel ‘nieuwe regels’ vastgesteld over hoe we ons als overheid tot de samenleving kunnen verhouden. Deze werden door alle aanwezigen omarmd, van jongeren tot jongerenwerkers, van moeders tot collega’s van het OM. Drie regels daarvan zijn: 1) praat met in plaats van over de doelgroep, 2) belicht ook de positieve kant van de zaak en 3) zonder gesprek wordt er niet naar je geluisterd.

Juiste perspectief

Burgemeester Femke Halsema was ook van de partij met een scherpe speech waarin zij blijk gaf van het juiste perspectief. Halsema stelde onder meer dat het criminaliseren van hiphop ons niet dichterbij de oplossing brengt en dat censuur een stad als Amsterdam niet past. Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Het verraste mij dan ook dat de politie namens de driehoek (politie, justitie, gemeente) ervoor opteerde criminele rappers hun podium te ontnemen. Dat past een stad als Amsterdam simpelweg niet.

Tijdens de Museumnacht in Oscam heeft een van de culturele frontmannen van onze stad, Maru Asmellash van het zeer populaire modelabel The New Originals, drie toga’s voor het OM ontworpen. Hierin bracht hij op geheel eigen wijze de uitkomsten van de dialogen van de speak sessions tot uitdrukking. Een van zijn uitspraken, inspireert mij blijvend: “De urge om je te onderscheiden komt voort uit het niet included zijn in een ander verhaal.” Een raak Amsterdams statement dat – als je het mij vraagt – geen nadere toelichting behoeft.

Probleemwijken verdienen alle aandacht van de overheid. Laten we ons kwijten van onze verhoudingsplicht en per direct stoppen met het preken van stigmatiserend beleid voor de eigen parochie. Zuidoost heeft laten zien dat het gesprek over het gezamenlijk nemen van verantwoordelijkheid als buurt en overheid uitstekend gevoerd kan worden.

Laten we alsjeblieft op die voet verder gaan.

Job van Beekhoven, werkzaam bij het OM (onder meer als projectleider speak sessions). Hij schreef dit artikel op ­persoonlijke titel.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden