Punten en komma's

Punten en komma’s: Zie je dat?

In deze rubriek vertellen we waarom we dingen in de krant schrijven zoals we ze schrijven. Vragen? puntkomma@parool.nl.

Het is opvallend hoe vaak experts in de krant – of op radio en tv – hun bevindingen introduceren met een zinnetje als ‘Je ziet dat’.

“Je ziet dat veel mensen momenteel sokken dragen.” “Je ziet dat veel fietsers graag lopen.” “Je ziet dat er in de huidige economie steeds minder soepstengels in een verpakking ­zitten.”

Al met al wordt er zo heel wat gezien in een krant. Zoals vorige week hier: ‘Je ziet dat Facebook al desperate pogingen onderneemt om een nog jonger publiek te trekken.’ Of hier: ‘Je ziet dat er binnen groepen collega’s of vrienden snel patronen ontstaan.’

Kijk naar...

Een variant op ‘je ziet dat’ is de introductie ‘Kijk naar…’ Uit recente kranten: ‘Kijk naar de Amerikaanse malls, waarin naast winkels en foodcourts achtbanen en ijspistes voor ‘hangtijd’ zorgen.’ Of: ‘Kijk naar al het groen dat verdwijnt voor woningen.’

Eén stuk maakte het onlangs wel erg bont, want daarin werd in de oerversie (dus voordat iets is nagekeken en in de krant komt) maar liefst zeven keer gezien en gekeken: ‘Kijk naar de Sloterplas’, ‘Kijk naar de ondergrondse fietsenstalling’, ‘Kijk naar het Marineterrein’, ‘Je ziet dat ondernemers in de plinten zaakjes zijn begonnen’, ‘Wie kijkt naar de recente ontwikkelingen.’ Enzovoort.

Zo’n beginnetje om een constatering aan te kondigen, is hartstikke handig, maar, en dit geldt voor alles wat wordt opgeschreven, als iets keer op keer voorbijkomt, gaat het op de zenuwen werken. Dat stadium moet je dus voor blijven.

Dat kan makkelijk. Van ‘Je ziet dat ondernemers in de plinten van de gebouwen zaakjes zijn begonnen’ valt ook heel makkelijk te maken: ‘Ondernemers zijn in de plinten van de gebouwen zaakjes begonnen.’ Doe dat nog een paar keer en je ziet: met wat minder gezie gaat zo’n stuk er ineens een stuk beter uitzien.
Maxime Smit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden