Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Prachtig, maar wat voegt het toe?

PlusErik Voermans

De klassieke muziek beleeft interessante tijden. Ik bedoel dit niet ironisch (want de pandemie heeft een spoor van gruwel door het muziekleven getrokken), maar esthetisch. Hoe klinkt de muziek van onze tijd? Wat wil de jonge componist? Wat wil het publiek? En trekt de componist zich iets van het publiek aan?

Alvast voorsorterend op het cultuurfilosofische traktaat van drieduizend bladzijden dat ik omstreeks 2058, wanneer ik mijn honderdste verjaardag vier, hoop te hebben voltooid, zal ik proberen hier in de mij nog resterende twee­honderd woorden iets samenvattends over te schrijven.

De muziek van onze tijd is zich evident aan het afkeren van de modernistische taal die in de vorige eeuw dominant was. De componist van nu wil welluidende muziek schrijven. Tonaal. Meefluitbaar. Misschien dromerig en laagdrempelig genietbaar, zoals bij de nu zeer populaire ‘neoklassieke’ stroming. Ik vind het zelf aan­gelengde limonade, maar ik ga snel verder.

Even wat cijfers. Joep Beving, de Nederlandse neoklassieke kampioen, heeft op Spotify maandelijks 1.120.396 luisteraars. Louis Andriessen heeft er 8406. De geweldige componist Klaas de Vries maar 21.

Fastforward naar Maarten ter Horst (Eind­hoven, 1987), een componist die in coronatijd twee strijkkwartetten heeft geschreven die fraai door het Helikon Quartet op de plaat zijn gezet. De muziek van Ter Horst is zonder meer onderhoudend, maar hij zet de klok terug naar Beethoven, 1800. Nog helemaal aan het begin van een carrière in de muziek heeft hij nu trouwens al 152 maandelijkse luisteraars op Spotify.

Als zelfverklaarde, zeer ruimhartige modernist beken ik dat ik worstel met Ter Horsts muziek. Ze is prachtig, melodisch sterk, onderhoudend, spannend, maar voegt helemaal niets toe aan wat er allang was.

Moet dat dan, is uw vraag. Ik heb geen antwoord.

Het Helikon Quartet speelt Strijkkwartet nr. 1 en nr. 2 van Maarten ter Horst op 23 juni in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, 20.15 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden