Opinie

'Plan herinrichting Weesperzijde verre van democratisch'

Weesperzijdebuurtbewoners wilden klinkers in de straat, maar de gemeente koos anders. Dit is volgens Maarten de Boer, architect en initiatiefnemer van Mobiliteitscafé ­Weesperzijde, eerder regel dan uitzondering.

Bewoners van de Tilanusstraat mochten online stemmen over de herinrichting van hun straat. Er is massaal gestemd op meer groen, en meer ruimte voor de fiets. Beeld Tammy van Nerum

Bijna een jaar geleden gleden glimmende folders onze brievenbussen door. 'De heerschappij van de auto over de stad is definitief verleden tijd,' lazen we in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. 'Meer deelauto's, meer autoluwe straten, meer ruimte voor fietsers en voetgangers,' stond in het D66-programma. De coalitiepartijen PvdA en SP staan daar niet anders in.

Meer dan de helft van de Weesperzijdebuurt stemde op GroenLinks en D66. Zo kregen we het coalitieakkoord: 'Een nieuwe lente, een nieuw geluid'. Het stadsbestuur gaat 'het grote denken combineren met het kleine doen' en vindt dat 'bewoners net zulke goede, zo niet betere ideeën hebben als het stadsbestuur'.

Nog geen maand na de verkiezingen voor de gemeenteraad gleed er weer zo'n glanzende folder in de brievenbus.

De Weesperzijde wordt opgebroken vanwege het vervangen van een oude gasleiding. En aansluitend op deze operatie zal de straat opnieuw worden ingericht.

Hiervoor was in 2015 al een plan gemaakt dat nog geheel uitging van de dominantie van de auto. De stoep werd versmald, het mooie, brede en veilige fietspad werd in tweeën gehakt en de geparkeerde auto kreeg meer ruimte vanwege oude ontwerpnormen (de zogenaamde Puccinirichtlijnen). Het 'nieuwe geluid' van de coalitie had de ontwerpers en de ambtenaren voor de herinrichting nog niet bereikt.

Schrale restjes verdelen
Volgens die oude normen zijn voetgangers, ­kinderen en fietsers bij de inrichting het sluitstuk: de auto legt als eerste onbeschaamd beslag op de benodigde ruimte. De autolozen mogen vervolgens de schrale restjes 'eerlijk' verdelen.

Dit terwijl meer dan de helft van de bewoners in de Weesperzijdebuurt geen auto heeft en zich al jaren te voet, met de fiets en het openbaar vervoer door de stad verplaatst.

Het zal u niet verbazen dat het plan voor de herinrichting van de Weesperzijde op grote weerstand in de buurt stuitte. Aangezien de burgerparticipatie ook hoog in het vaandel van het nieuwe college staat, mocht de buurt zich uitspreken over het plan.

Om het proces te begeleiden werd een projectmanager van adviesbureau Neuf & Associates ingehuurd.

Op grote billboards langs de Weesperzijde en op nog eens 3400 huis-aan-huisfolders werd de vraag gesteld: Wat wil de buurt: ­asfalt of klinkers?

Later bleek dat de buurt daar helemaal geen keuze in had. Het wordt gewoon asfalt. Het gaat erom dat de burger 'het gevoel van inspraak heeft' verklaarde de verantwoordelijke stadsdeelbestuurder.

Het resultaat van deze burgerparticipatie leverde maar liefst 134 zienswijzen op die vervolgens nauwelijks tot een wijziging van het plan hebben geleid. Alleen de stoep werd hier en daar wat breder.

Linkse kiezer in de kou
Helaas is wat er nu in de Weesperzijdebuurt gebeurt, eerder regel dan uitzondering: bij de inrichting vallen de ontwerpers, ambtenaren en externe adviseurs gemakshalve terug op oude inrichtingsnormen. Daarbij laten ze de uitgangspunten van de coalitie rechts liggen en ­laten ze de linkse kiezer in de kou staan.

Of het nu om de Tilanusstraat gaat, de Valkenburgerstraat of de Haarlemmerbuurt, overal in Amsterdam hopen bewoners op die Nieuwe Lente, op dat Nieuwe Geluid. Vandaag staat de herinrichting van de Weesperzijdebuurt weer op de agenda van de gemeenteraad.

De vraag is of de gemeenteraad kiest voor het verleden of voor de toekomst. En dan niet alleen voor de Weesperzijde, maar vooral ook voor de talloze andere straten en buurten die nog op de schop zullen gaan.

Maarten de Boer, architect en initiatiefnemer van Mobiliteitscafé ­Weesperzijde. Beeld webupload
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden