Lezersbrief

'Paternosterlift is de oplossing voor IJverbinding'

'De oplossing die het meest voor de hand ligt, is een variant op de ­paternoster' schrijft Amsterdammer Joost Smiers vrijdag.

Beeld ANP

De discussie over de verbinding van de IJ-oevers op een te smalle basis gevoerd wordt, alsof er geen andere mogelijkheid is dan het aanleggen van een brug of het boren van een tunnel. Een van de vele problemen daarvan is dat er een grote afstand nodig is om de benodigde hoogte, c.q. diepte te bereiken.

Om een brug of tunnel voor fietsers begaanbaar te maken moet de aanfietsroute waanzinnig lang worden, en dan nog... Hoe men het ook wendt of keert, dit wordt 'vals plat' - en zelfs de getrainde fietser verafschuwt dat. Daar moeten we dus niet aan beginnen.

Paternoster met kooi
De oplossing die het meest voor de hand ligt, is een variant op de ­paternoster, de lift (wiki) die nog steeds kan worden aangetroffen in het vroegere stadhuis, nu hotel The Grand aan de Oudezijds Voorburgwal. Die paternoster gaat zonder te stoppen, langzaam omhoog en omlaag: men stapt in en hoger of lager aangekomen vervolgens uit.

Meepraten? Dat kan onder dit artikel.

De variant in mijn voorstel is deze. Aan beide zijden van het IJ komt er een paternoster, met een kooi van een behoorlijk oppervlak. Die kooi stopt enkele minuten om voetgangers en fietsers binnen te laten gaan.

Daarna gaat die pijlsnel omhoog, c.q. omlaag. Boven aangekomen is er een brug over het IJ waar men overheen fietst, c.q. wandelt. Die brug kan de hoogte krijgen die gewenst is in verband met de diverse soorten scheepvaartverkeer.

Vervolgens gaat de fietser of voetganger aan de andere zijde van het IJ met de daar gelegen paternoster omlaag.

Vele voordelen
Mijn voorstel voor wat ik noem de paternoster/brug/paternoster heeft vele voordelen.

- In de omgeving van de paternosters hoeven geen grote infrastructurele ingrepen ondernomen te worden. Dus de constructie kan overal over het IJ geplaatst worden, bijvoorbeeld vlak bij Centraal Sta­tion en Eye, maar ook meer westelijk en meer oostelijk.

Geanimeerde afbeelding van een paternoster
Door RokerHRO - Eigen werk, CC BY-SA 3.0, Link

- De kosten liggen aanmerkelijk lager dan voor een brug of een tunnel, en de aanleg is simpeler te realiseren. Daarom kan men denken aan bijvoorbeeld drie of vier, misschien wel vijf, van zulke bruggen over diverse plekken van het IJ, al naar gelang de behoefte. Het voordeel daarvan is dat fietsers en voetgangers de oversteek kunnen nemen op de plek die het best aansluit op de route.

- Het is ook prettig dat met de paternoster/ brug/ paternoster de overtocht van de ene oever van het IJ naar de andere veel sneller zal gaan dan nu met de pont of met een mogelijke brug of tunnel.

- Het omhooggaan van de paternoster zal energiekosten, maar die kan gedeeltelijk worden terugverdiend door de vaart en het gewicht van de dalende kooi.

En nog even wat Amsterdam­promotie: het realiseren van enkele paternoster/ brug/ paternosters over het IJ is natuurlijk een blikvanger van mondiale orde.

Tot aller geruststelling, ik heb geen patent op dit plan en ben ook niet van plan dit aan te vragen! Er moeten gewoon goede en relatief simpel aan te leggen verbindingen komen tussen beide oevers van de stad. De uitdaging is die spetterend mooi te maken!

Joost Smiers, Amsterdam

Zie ook: De Kop van Java krijgt eindelijk haar 'bijzondere invulling'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden