Jaap de GrootBeeld Artur Krynicki

Pakt Max Verstappen die felbegeerde wereldtitel?

PlusJaap de Groot

Om klokslag 9 uur begon woensdag het aftellen op het Circuit de Catalunya. Exact 74 dagen voor de start van de Grote Prijs van Nederland reed Max Verstappen zijn gloednieuwe RB16 het asfalt op. Gade­geslagen door honderden Nederlandse fans en tientallen journalisten van eigen bodem.

Een groot contrast met zijn eerste testdag in de Formule 1. Op 2 februari 2015 in Jerez vormden ­alleen tv-commentator Olav Mol en schrijver dezes de journalistieke delegatie uit Nederland. Er is in vijf jaar dus veel veranderd. Zo’n beetje elk zichzelf ­respecterend medium stuurde dit keer een ­verslaggever naar Barcelona.

Met het grote aantal Nederlandse raceliefhebbers was dit de zoveelste indicatie van de gekte die Zandvoort in het weekeinde van 1 tot en met 3 mei te wachten staat. In de hand gewerkt door een 22-jarig sporttalent, dat vooral hard wil rijden, wil winnen en niet op extra gedoe zit te wachten. Gedoe dat al op woensdag, donderdag en vrijdag in Catalonië zijn beslag kreeg, want vader Jos en ­manager Raymond Vermeulen werkten de ene ­afspraak na de andere af.

Nu al wordt er stevig aan Verstappen junior ­getrokken, terwijl hij er op zondag 15 maart in ­Melbourne, tijdens de Grote Prijs van Australië, meteen moet staan. En een week later ook in ­Bahrein, met daarna Vietnam. Binnenkort wordt beslist welke stad Sjanghai voor zondag 19 april gaat vervangen. Vanwege het coronavirus is de ­Grote Prijs van China afgelast en worden Imola, Istanboel en Johannesburg als vervangers ­genoemd.

Vooral de mogelijkheid van Imola zorgde bij de in Barcelona aanwezige Robert van Overdijk, hoofd van het uitvoerende deel van de Nederlandse Grand Prixorganisatie, voor een trillende onderlip. Zou Formula One Management (FOM) voor de ­Grote Prijs van San Marino of Europa in de Italiaanse stad gaan, dan zou Zandvoort de status van ­eerste Europese race verliezen en daar zat Van Overdijk niet op te wachten.

Hij kan inmiddels rustig gaan slapen, want Johannesburg heeft duidelijk de beste papieren. Het wachten is alleen nog op groen licht van de overheid. Bijkomende factor is dat de Zuid-Afrikaanse markt buitengewoon interessant is voor hoofdsponsor Heineken, die naamgever is van de Grote Prijs van China en door FOM gecompenseerd moet worden.

Terwijl in Catalonië buiten de baan de posities werden ingenomen, was Verstappen op de baan niet te houden. Donderdag reed hij op het circuit, waar hij in 2016 zijn eerste Grand Prix won, liefst 168 ronden, goed voor 800 kilometer. Daar kwamen gisterochtend nog eens 86 ronden overheen, een zowel fysiek als mentaal extreme prestatie. Daarmee gaf Max Verstappen meteen het signaal af ­vanaf dag één tot de bodem te zullen gaan om in 2020 eindelijk die felbegeerde wereldtitel te pakken.

Nog 71 dagen te gaan.

Reageren? j.degroot@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden