Opinie

'Pak beslissingen over bus en tram terug van GVB'

Tandeloos toezien kan niet langer bij het schrappen van bus- en tramroutes, schrijft jurist Mac Vijn. Welke partij pakt de handschoen op bij de gemeenteraadsverkiezingen?

Bus 21 rijdt ondanks de protesten van bewoners niet meer naar de wijk De¿Eendracht Beeld Carly Wollaert

De actiegroep Tram 14 Mot Blijfe komt in haar bijdrage van 23 juni tot de conclusie dat de gemeenteraad nauwelijks iets te zeggen heeft over het openbaar vervoer. ­Gevolg hiervan is dat vele Amsterdamse buurten van ov verstoken blijven.

De bewoners van Buurt 10 in Geuzenveld-West hebben eerder hun tanden op dit probleem stukgebeten. Ook zij kwamen tot de conclusie dat het openbaar vervoer geregeld wordt door een orgaan - toen nog de Stadsregio Amsterdam, nu Vervoerregio - waar geen democratische controle is.

De bestuurders, burgemeester Eberhard van der Laan en wethouder Pieter Litjens, hebben dubbele petten op en spreken met twee monden. Zij zijn immers ook de baas in de Vervoerregio?

Anders besloten
De bewoners van Buurt 10 hebben zich verenigd in de Vereniging tot behoud van ov in de wijk De Eendracht. Zowel Van der Laan als Litjens heeft zich in gesprekken bereid verklaard het schrappen van bus 21 uit Buurt 10 te willen heroverwegen.

"Als wij dit eerder geweten hadden dan was er anders besloten," liet Van der Laan op een bijeenkomst weten. In het Vervoerplan 2015 werd echter niets heroverwogen.

De vereniging is daarom in bezwaar en beroep gegaan tegen de vaststelling van het Vervoerplan door de Stadsregio. De vereniging haalde bakzeil. Het college van beroep voor het bedrijfsleven, dat als rechter over de Wet op het personenvervoer oordeelt, vond dat bewonersgroepen niet kunnen procederen.

De rechter benadrukte dat hiervoor in de Wet op het personenvervoer consumentenorganisaties zijn aangewezen.

In Amsterdam zijn deze organisaties vertegenwoordigd in de Reizigers Advies Raad (RAR), die een belangrijke adviesrol heeft bij de totstandkoming van het Vervoerplan van de GVB en de besluitvorming in de Vervoerregio.

De adviezen van de RAR worden echter door GVB en de Vervoerregio terzijde gelegd.

Meternorm
In feite wordt er in mooie woorden nee gezegd. Waar de RAR in 2012 negatief adviseerde over de toen ingestelde 800 meternorm, werd dit advies door het bestuur niet opgevolgd.

Toen de RAR in 2014 negatief adviseerde over het opheffen van bus 21 in wijk De Eendracht, antwoordde GVB: het kan binnen de ruimte van de norm, dus we doen het gewoon.

Ook over het weghalen van tram 14 als oost-westverbinding in het Vervoersplan 2018 adviseerde de RAR duidelijk afwijzend. De adviezen worden besproken en terzijde gelegd.

Opnieuw adviseren
Ja, in de toekomst mag de RAR bij eventuele problemen opnieuw adviseren. Maar dan is het kwaad al geschied, zijn de haltes al vervallen en weggehaald, zoals bij bus 21 is gebleken.

De RAR moet niet langer lijdzaam blijven toekijken. De consumentenorganisaties Rover en de Vereniging Stadsvervoerbelang, beiden vertegenwoordigd in de RAR, moeten niet alleen met de mond de belangen van de bewoners behartigen. Tandeloos toezien helpt niet langer.

Mac Vijn, jurist Beeld -

Ook de gemeenteraad doet er goed aan zich sterker te maken voor de bewoners in de buitenwijken.

De gemeenteraad heeft een adviesfunctie, maar die kan wel beter worden benut, zo vond ook de Rekenkamer Amsterdam in 2016 in zijn rapport over het openbaar vervoer. Het is aan de gemeenteraad om burgemeester en wethouder als vertegenwoordigers in de Vervoerregio beter voor de belangen van de bewoners van de stad te laten opkomen.

Welke politieke partij pakt de handschoen op met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in 2018? Elke zichzelf respecterende partij in Amsterdam dient een standpunt over het openbaar vervoer te hebben in zijn programma, waarbij het belang van de reizigers voorop dient te staan.

Het GVB is de belangen van de bewoners in de Amsterdamse buurten allang uit het oog verloren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden