Opinie

'OV in Amsterdam mist democratische controle'

Bewonersprotesten tegen de opheffing van een deel van de route van lijn 14 worden genegeerd, schrijft de actiegroep Tram 14 Mot Blijfe. "Er wordt bewust weggekeken."

Lijn 14 zal vanaf halverwege 2018 alleen nog tussen Flevopark en CS pendelen. Beeld Michiel Wijnbergh

Dat kan niet waar zijn, dachten we in Bos en Lommer. Een ­supergoede verbinding tussen Slotermeer, Bos en Lommer via het centrum naar Oost wordt grotendeels opgeheven vanwege de Noord/Zuidlijn? Reizen van West naar Oost heeft toch niks met 'van Noord naar Zuid' te maken?

Als betrokken buurtbewoners doken we in de materie. En wat bleek: in mei 2016 hadden we op een namiddag in Pakhuis de Zwijger 'mee mogen puzzelen' over de geplande wijzigingen van het GVB. We zijn goede krantenlezers en volgen social media, maar dit hadden we niet gezien.

Of het veel had uitgemaakt, betwijfelen we. Op de meepraatsessies kwam tram 14 niet ter sprake. Alle bezwaren, zelfs die van de Reizigersadviesraad, werden door het GVB terzijde gelegd. We startten begin dit jaar een actiegroep, stelden mensen op de hoogte, kregen 5000 handtekeningen; de verontwaardiging en boosheid werden breed gedeeld.

Het GVB nodigde ons uit voor een eenzijdig gesprek. Men noemde ons 'verwend' in het westen, met tram 7 én 14, waarbij men vergat dat de 7 een heel groot deel van het stadsdeel niet aandoet en in de nieuwe situatie zelfs uit de Jan Evertsenstraat verdwijnt. "Bus 21!", riep men. "Die gaat vaker rijden!"

Dan rijd je om via CS als je naar de Dam of Artis wil: hogere reiskosten en een fikse wandeling cadeau, want de eindhalte is achter het station. Onprettig voor minder valide mensen, ouders met kroost en senioren, de groepen voor wie we voornamelijk opkomen.

Lastige tocht door de stad
We trokken keihard aan de bel, vooral om zoveel mogelijk mensen te informeren, iets dat het GVB (nog) niet deed. We organiseerden een drukbezochte buurtbijeenkomst, waar GVB-­directeur Alexandra van Huffelen alle emoties en feiten aanhoorde en vriendelijk weerlegde. Knooppunt-journalist Martijn Suurenbroek maakte met ons een filmpje over twee oudere dames en hun lastige tocht door de stad zonder tram 14.

We benaderden onze volksvertegenwoordigers, maar ja, de gemeenteraad heeft nauwelijks iets te zeggen over het openbaar vervoer in eigen stad. Men stelt de randvoorwaarden ­(concessies) vast en het GVB heeft daarbinnen alle vrijheid.

We benaderden de Vervoerregio en de Regioraad en spraken in. En we spraken met wethouder Pieter Litjens, die zowel wethouder vervoer is in de gemeente Amsterdam als lid van de Regioraad.

Litjens (een inwoner van Kudelstaart, maar dat terzijde) dacht na een eerste woedeaanval jegens ons in de raadzaal uiteindelijk toch meelevend met ons mee. Maar die gesprekken blijken achteraf een gevalletje pappen en nathouden te zijn geweest.

Conclusie: het openbaar vervoer in Amsterdam wordt geregeld door een orgaan waar geen democratische controle is en bestuurders ­dubbelrollen hebben.

Weg uit het centrum

Waarom kijkt men weg van de maatschappelijke ontwikkelingen? Amsterdam wil de toeristen meer verdelen over de stad, weg uit het ­centrum. Het westen heeft nogal wat hotelcapaciteit en er komt nog meer bij, ook dieper Nieuw-West in.

De Sloterplas en omgeving, waar nu de eindhalte van tram 14 is, ontwikkelt zich met nieuwbouw, cultuur en horeca. Een goede verbinding met onder andere Dam, Anne Frank Huis, Artis en andere tientallen toeristische/culturele instanties is dan fijn.

En nog een ontwikkeling: senioren blijven langer thuis wonen. Openbaar vervoer is voor hen bij uitstek een goede manier om mobiel te zijn en te blijven participeren.

Vaak overstappen, omreizen (dus hogere reiskosten) en langere stukken lopen werkt dit alleen maar tegen. Afgezet tegen de maatschappelijke en stedelijkeontwikkelingen snappen we helemaal niets van het plan van het GVB.

Laat staan van het verdwijnen van tram 14 uit Amsterdam-West.
Nu het GVB het nieuwe lijnenplan in de publiciteit heeft gebracht, komen eindelijk nog meer verontwaardigde reacties los. Maar of dat nog zin heeft...?

Shirley Brandeis, Howard Kramer, Mildred Theunisz van actiegroep Tram 14 Mot Blijfe

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden