Opinie

Opinie: ‘Wie waren de Joodse vrouwen die Gustav Klimt portretteerde?’

Dit zijn de ingezonden brieven van vandaag. Ook een bijdrage leveren? Lees hier hoe dat kan.

Het Parool
null Beeld Vincent Spiering
Beeld Vincent Spiering

‘Golden Boy verspeelt kans op meer historisch besef’

De tentoonstelling over Gustav Klimt in het Van Gogh Museum is een feest voor het oog. Boeiend om te lezen dat Britse critici Klimts werk bestempelden als tooropiaans – en om Klimt naast Jan Toorop, Aubrey Beardsley, Margaret MacDonald, Vincent van Gogh, Théo van Rysselberghe, Claude Monet en Henri Matisse te zien. De focus van de expositie ligt op Klimts kunst naast ander werk. Maar waar blijft de historische context? Door slechts blingbling te laten zien en uit te leggen, verspeel je de kans op meer historisch besef.

Het zou een Amsterdams museum als het Van Gogh Museum sieren om een enkel samenvattend paneel te wijden aan vragen als: wie waren deze geportretteerde Joodse vrouwen? Wat is er gebeurd met hun families en met de portretten? Wie en waar zijn de rechthebbenden? Zo worden we uiteindelijk met z’n allen ook geestelijk rijker van al deze pracht.
Aude Pols, Amsterdam

‘Sluit de kades af voor (zwaar) autoverkeer’

Al jaren worstelt het gemeentebestuur van Amsterdam met de staat van de kades en bruggen. We noemen het achterstallig onderhoud, maar het echte probleem is natuurlijk dat ze werden ontworpen en gebouwd voor paard en wagen. Nu moeten ze zware vrachtauto’s dragen. Het Parool schrijft over een onoplosbaar probleem. Dat vraagt om enige nuancering. Er is nog geen dode of gewonde gevallen. Laten we dus niet te panisch doen.

Maar belangrijker: als de kades het verkeer niet kunnen dragen, haal dat verkeer dan weg. Op een aantal grachten is om deze reden autoverkeer niet meer toegestaan. En dat heeft veel voordelen: het ziet er mooi uit en zonder zware belasting hoeven we dat stuk niet of veel minder te onderhouden. We moeten een slim circulatieplan bedenken voor (vracht)auto’s en veel kades afsluiten. Een mooiere en schonere stad voor minder geld, daar kan niemand tegen zijn.
Luc Beyer, Amsterdam

‘Alcohol is de boosdoener’

Hierbij wil ik mij volledig achter sekswerker ‘Selina’ scharen met haar stuk over raamprostitutie op de Wallen. Aan haar conclusie dat overlast niet wordt veroorzaakt door sekswerkers en hun klanten, zou ik willen toevoegen: dat geklets over coffeeshops moet ook maar eens stoppen. Wie ziet ooit een groep blowende toeristen lallend en schreeuwend over straat trekken? Precies... niemand. Blowers staan hooguit vol verwondering giechelend naar de dames achter het raam te kijken. De alcohol is de boosdoener, niet de joint.
Lilly van Malssen, Amsterdam

‘Blijf ons herinneren aan oorlog’

Het nieuws wordt allang niet meer gedomineerd door de oorlog in Oekraïne. We hollen van crisis naar crisis. Ander nieuws is ook belangrijk, ook in ons Parool. Het leven gaat verder. Wat goed dat Theodor Holman er zes keer per week is om ons er op indringende wijze aan te blijven herinneren dat het oorlog is in onze achtertuin. Zijn frontberichten – van grote literaire schoonheid – vormen een noodzakelijke ontregeling . Opdat we iedere dag aan de slechtheid van deze moorddadige oorlog herinnerd mogen worden.
Connie Wissenburg, Amsterdam

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden