Opinie

Opinie: ‘Te veel gokreclame is onwenselijk, te weinig gokreclame ook’

In het debat over de sponsordeal tussen een gokbedrijf en Ajax past enige nuance, vindt Eric Konings. Reclame, en dus sponsoring, maakt namelijk ook het vinden van een legale gokaanbieder makkelijker.

Het Parool
null Beeld Unibet
Beeld Unibet

De verontwaardiging over de deze week aangekondigde samenwerking tussen Ajax en Unibet is groot. De teneur: moreel verweesd Ajax laat zich in met goksyndicaat dat mensen zonder scrupules verslaafd komt maken. De ophef past in een breder maatschappelijk debat over de (on)wenselijkheid van gokreclame – een debat waarin nuance op zijn plaats is.

Eerst terug naar de basis. Naar schatting ruim een miljoen Nederlanders vindt het leuk om online een gokje te wagen. De overheid heeft daarom besloten online gokken te reguleren, want deze mensen moeten in een door de Nederlandse overheid veilig bevonden omgeving spelen. ‘Kanaliseren naar lokaal vergund aanbod’, in ambtenarentaal.

Dit lokaal vergunde aanbod maakt het bijvoorbeeld onmogelijk voor minderjarigen om te gokken. Klanten moeten zich identificeren en als je nog geen 18 bent, kom je simpelweg de platformen niet op. Vergunninghouders die kinderen laten gokken riskeren het intrekken van hun vergunning – en terecht.

Die nieuwe wet maakt het mogelijk een vergunning aan te vragen om kansspelen aan te bieden. Negentien partijen hebben inmiddels zo’n vergunning, waaronder Toto, BetCity en sinds kort ook Unibet. De Nederlandse overheid vertrouwt hen het aanbieden van hun product aan Nederlandse, meerderjarige sportliefhebbers toe.

De mogelijkheid reclame te maken is hierbij van evident belang. Immers: de Nederlandse klant moet weten hoe hij onderscheid kan maken tussen legaal aanbod waarop de overheid kan toezien en het gigantische aanbod aan illegale aanbieders, waarop geen enkel toezicht bestaat en waarbij de klant overgeleverd is aan de strapatsen van God weet wie. Verantwoordelijk minister Weerwind ziet dit ook zo.

Reclame helpt bij het maken van dit onderscheid. Een tv-commercial is hier een vorm van. Sportsponsoring ook.

Moeten we dan alles maar normaal vinden? Ook niet. Er moet een balans gevonden worden. Sinds het opengaan van de markt werd er onwenselijk veel reclame gemaakt, wat logischerwijs tot maatschappelijke en politieke irritatie leidde. De pendule slaat nu weer door naar de andere kant: de Kamer roept op tot een algeheel reclameverbod. Ook onwenselijk.

Ajax bewandelt, zoals vroeger wel vaker, de middenweg. Het profiteert uiteraard ruimhartig van de commerciële kans die er ligt door een samenwerking aan te gaan met het beursgenoteerde Unibet, maar het sluit de ogen niet voor de risico’s die aan gokken kleven, zo blijkt uit het persbericht. Unibet doet dit evenmin.

De stap die Ajax zet, wijst daarom niet op een gebrek aan moreel besef, integendeel. Ajax kiest positie, en doet dit moedig. Het vergt immers durf om in een beladen maatschappelijke discussie een eigen afweging te maken en de ratio boven de emotie te laten zegevieren, helemaal wanneer het grote publiek weet dat hiermee een fors bedrag gemoeid is.

Ajax dient hiermee in de eerste plaats de eigen portemonnee. Want hoewel er geen details bekend zijn gemaakt, zal het hier om een flinke hoeveelheid pegels gaan. Ajax faciliteert hiermee echter ook, of u het nu wil of niet, de beleidsdoelstelling van de Nederlandse overheid, namelijk het dirigeren van Nederlandse spelers richting legaal aanbod om zo consumentenbescherming te borgen.

Eric Konings, MSc is sportliefhebber en consultant in sport en kansspelen. Hij was vier jaar voorzitter van gokbrancheorganisatie Noga.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden