Opinie

Opinie: ‘Sluit online onderwijs vooraf niet uit’

Vaak worden alleen de nadelen van online onderwijs benadrukt. Kijkend naar de recentste onderzoeken is dat onterecht, schrijft Chevy van Dorresteijn, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, in deze ingezonden brief. 

null Beeld ANP
Beeld ANP

Rondrennende kinderen op de achtergrond, studenten zonder camera en een haperende internetverbinding. Of erger: studenten die achterstanden oplopen of zelfs uitvallen, doordat ze thuis geen adequate voorzieningen hebben.

Het was het schrijnende beeld van de eerste lockdown, en inmiddels ook van de tweede. Alsof het organiseren van onderwijs voor de crisis niet al moeilijk genoeg was. 

Maar andere, beter doordachte vormen van online onderwijs kunnen minstens even goed zijn als fysiek onderwijs.

Vaak worden alleen de nadelen van online onderwijs benadrukt. Kijkend naar de recentste onderzoeken is dat onterecht. Een evaluatie van de Vrije Universiteit Amsterdam laat zien dat de prestaties van studenten gelijk bleven. De uitvalpercentages bij de Radboud Universiteit in Nijmegen en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen verschilden nauwelijks van voorgaande jaren. En uit eigen onderzoek op de Universiteit van Amsterdam blijkt dat docenten gemiddeld genomen best tevreden zijn met hun online lessen.

We weten nu dat online onderwijs best goed geschikt is voor het overdragen van feitelijke kennis. Daarnaast biedt online onderwijs meer flexibiliteit voor docenten en studenten.

Online onderwijs heeft natuurlijk ook nadelen. De interactie is vooralsnog geen volwaardige vervanger van contact in levenden lijve. Daardoor is het lastig voor docenten en studenten om een band op te bouwen. Daarnaast vraagt online onderwijs meer zelfstandigheid van studenten. Vooral eerstejaars- en eerstegeneratiestudenten ervaren vaak grote problemen wanneer het ontbreekt aan adequate ondersteuning. Niet voor niets nam de ongelijkheid toe tijdens deze lockdowns. Online onderwijs is dan ook geen vervanger van fysiek onderwijs, maar een aanvulling.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat iedereen kwalitatief goed onderwijs verdient. Of dat online of fysiek plaatsvindt moet in dienst staan van het belang van studenten en hun leerproces.

Een weloverwogen keuze kan echter pas gemaakt worden zodra erkend wordt dat online onderwijs ook een volwaardige onderwijsvorm is. Of zou kunnen zijn.

Chevy van Dorresteijn, onderzoeker naar online onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden