PlusOpinie

Opinie: ‘Scholen hebben meer tijd nodig om de coronasteun goed te besteden’

De 8,5 miljard uit het Nationaal Programma Onderwijs om corona-achterstanden weg te werken, kunnen nooit in twee jaar goed worden besteed. Geef het onderwijs langer de tijd.

null Beeld ANP
Beeld ANP

In het voorjaar maakten de ministers van Onderwijs een ongekend bedrag van 8,5 miljard vrij voor het onderwijs, om de effecten van de coronacrisis te bestrijden. Veel leerlingen en studenten – zo’n 3,5 miljoen – hadden achterstanden opgelopen en waren gedemotiveerd, gefrustreerd en soms zelfs depressief geworden.

Natuurlijk kwam het geld met voorwaarden: er moest een schoolscan worden gemaakt om de problemen in kaart te brengen; vervolgens moest worden gekozen uit een menu met wetenschappelijk bewezen interventies. Dit alles is weliswaar een grote klus met de nodige bureaucratie, maar het is voor het goede doel. Tot hier klinkt het allemaal logisch en redelijk. Toch blijkt er nu in de praktijk één grote maar te zijn en dat is de tijd waarin het geld moet worden besteed, namelijk twee jaar.

De overheid duwt, met de stopwatch in de hand, nu het onderwijs de supermarkt in om als een soort supershoppers in korte tijd een berg geld uit te geven. Tegelijkertijd staat de overheid bij de deur en doorzoekt de tassen om te kijken of er niet onnodig veel in is gepropt.

De scholen en besturen geven bij het ministerie aan dat er, als ze de zak met geld integer willen uitgeven, in zo’n kort tijdsbestek geld overblijft. Hoe vind je bijvoorbeeld extra leraren als we nu al met een groot lerarentekort kampen? Hoe voorkom je dat het geld snel wegstroomt naar dure adviesbureaus die geld ruiken? Hoe zorg je ervoor dat het geld niet slechts aan allerhande kortetermijn-oplossingen wordt uitgegeven?

Klassenverkleining klinkt bijvoorbeeld goed, maar als over twee jaar het geld op is, volgt weer klassenvergroting. Hoe kun je trouwens in zo’n kort tijdbestek hardmaken dat de gekozen interventies hun geld waard waren? Kortom, hoe zorg je als school dat het geld verstandig en integer wordt besteed? We zien in de praktijk dat scholen de miljoenen letterlijk niet uitgegeven krijgen.

De luide roep uit het onderwijsveld om het geld gedurende een langere periode te mogen besteden, krijgt echter geen gehoor in Den Haag. Ik begrijp daar niets van. Geef het onderwijs de tijd om verantwoorde keuzes te maken. Als we één ding van de crisis hebben geleerd, is het dat je soms snel moet kunnen handelen, maar ook snel moet kunnen bijstellen als iets niet werkt zoals bedacht.

Zo’n wendbare overheid wendt zich niet af van de signalen uit de maatschappij, maar luistert en past aan. Ministers van demissionair en nieuw kabinet, jullie hebben het onderwijs gehoord: twee jaar is te kort, geef meer tijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden