Opinie

Opinie: ‘Salonboten zijn niet het probleem, geef hun vergunning terug’

De gemeente wil de drukte op het water beperken en pakte de vergunningen af van salonboten. Dat vergroot het probleem alleen maar, stelt Vincent Horbach.

Rondvaart in een salonboot.  Beeld Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam
Rondvaart in een salonboot.Beeld Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

Meer dan 20.000 handtekeningen heeft de petitie ‘Red de salonboten’, een reactie op beleid van de gemeente Amsterdam die vergunningen van salonboten heeft stopgezet. De gemeente organiseerde een loterij waarmee ze de vergunningen konden terugwinnen. Kapitaalkrachtige rederijen konden veel lootjes kopen, waardoor het gros van de salonboten buiten de prijzen viel.

De aanleiding is de Europese Dienstenrichtlijn, die stelt dat je geen gesloten markt mag hebben. De gemeente vindt het te druk op de grachten en is bang dat als je de markt vrijgeeft het nóg drukker wordt. De oplossing is volumebeleid: een beperkt aantal vergunningen die enkele jaren geldig zijn.

Amsterdam heeft al een aantal maatregelen genomen om de drukte in de stad tegen te gaan. Nieuwe toeristenwinkels zijn bijvoorbeeld niet meer toegestaan. Vanzelfsprekend is er geen algemeen verbod gekomen op het starten van een winkel, maar alleen van toeristenwinkels. Ook zijn niet alle vergunningen van winkels ingetrokken en in een grabbelton gedaan. De gewone winkels met Amsterdamse klanten worden niet geraakt door dit beleid.

Waarom wordt dit onderscheid tussen toeristisch en niet-toeristisch niet ook gemaakt bij de boten?

Een toeristenboot vaart op drukke dagen meer dan twaalf uur vaste rondjes over de grachten. Toeristen stappen aan boord op drukke steigers, waar tegelijkertijd ook kaartjes verkocht worden. Een salonboot daarentegen vaart op de drukste dagen enkele vaarten met een besloten gezelschap, gasten stappen op bij openbare steigers en kunnen eenvoudig drukte vermijden.

Het moge duidelijk zijn: de salonboten zijn niet het probleem. Vergunningen afpakken van salonboten is dus ook niet de oplossing. Sterker nog, de vergunningen die salonboten kwijtraken, zullen terechtkomen bij boten die zich richten op toeristen. Daar is immers het snelle geld te verdienen.

Wij roepen de wethouder op zijn beleid aan te passen. Een loterij met gezonde ondernemingen is bizar, raakt niet-toeristische salonboten en lost zo helemaal niets op. Op deze manier wordt het probleem groter, niet kleiner. Neem je Amsterdammers iets af waar ze dol op zijn. Pak je ondernemers hun bedrijf af en verliezen talloze Amsterdammers hun baan. Zoveel onzekerheid, terwijl wij juist nu zekerheid nodig hebben.

Vincent Horbach (eigenaar van Salonboot Avanti), namens de gezamenlijke salonbootrederijen

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden