Opinie

Opinie: ‘Pak de Piet Heinkade echt aan’

Veel herrie, fijnstof, bewoners die hun ramen niet open kunnen zetten... Afzwaaiend commissielid Daphne Meijer vraagt het komende stadsdeelbestuur van Oost de buurt rond de Piet Heinkade vooral niet uit het oog te verliezen en het gebied eindelijk echt aan te pakken.

Daphne Meijer
Dijksgracht is de naam van zowel de gracht als de dijk waarop al sinds 1874 een spoorlijn ligt. De voormalige Binnenhaven tussen Dijksgracht en Piet Heinkade is in 1962 gedempt waarna de spoordijk sterk werd verbreed. 
 Beeld Erik Klein Wolterink
Dijksgracht is de naam van zowel de gracht als de dijk waarop al sinds 1874 een spoorlijn ligt. De voormalige Binnenhaven tussen Dijksgracht en Piet Heinkade is in 1962 gedempt waarna de spoordijk sterk werd verbreed.Beeld Erik Klein Wolterink

Wie wel eens in de trein zit, ziet hem liggen, de Piet Heinkade in Oost. Hij loopt van het Muziekgebouw aan het IJ tot de ingang van de Piet Heintunnel en staat vol hoge nieuwbouwblokken. Er liggen echter niet alleen kantoorgebouwen aan de Piet Heinkade, maar ook appartementencomplexen met naast koopflats ook vele huurwoningen. Het is een veronachtzaamd stukje onbekend Amsterdam.

Binnenkort neem ik afscheid als lid van de stadsdeelcommissie in Oost. De afgelopen jaren bestond er een bestuurlijk stelsel met wat ik maar ‘kiesdistricten’ noem. De stad is verdeeld in 22 gebieden; slechts in het gebied waar zij zelf wonen, konden vertegenwoordigers zich door hun medebewoners laten kiezen. Ik werd gekozen in het gebied Indische Buurt en Oostelijk Havengebied, op de lijst van GroenLinks. De Piet Heinkade ligt dus in mijn gebied.

Cruciale verbindingen

Het stelsel is inmiddels weer veranderd en de nieuwe lichting wordt als vanouds gekozen door inwoners uit het hele stadsdeel. De focus op specifieke gebieden verdwijnt hiermee enigszins. Ik geef mijn opvolgers dus graag iets mee, over de Piet Heinkade, dat onbekende woongebied.

Die bewoners wonen aan een verkeersweg, aan de spoorlijnen tussen het Muiderpoortstation en het Centraal Station en aan het water van de IJhaven. Het is er op de weg – de verbinding tussen de Piet Heintunnel en de Westerdoksdijk – het spoor en op het water erg druk. In beleidstaal: er is sprake van cruciale verbindingen in de stad. De bewoners hebben hier last van. Maar zij worden amper gehoord, want wie weet nu dat daar een paar duizend mensen wonen? Die hun ramen en balkondeuren - op het zuiden - niet open kunnen zetten, vanwege de herrie. En de fijnstof.

Meer geluid

ProRail gaat vanaf komend jaar het spoortracé naast de Piet Heinkade ingrijpend renoveren. Er komt onder andere een tunnel en een verhoogd spoor, zodat treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen. De verbetering van het spoor gaat ertoe leiden dat de treinen sneller hun bestemming kunnen bereiken, dan wel sneller aan hun reis kunnen beginnen. Prima natuurlijk, maar het lawaai neemt niet af, want snellere treinen, ook op nieuwe spoorrails, maken meer geluid. Volgens berekeningen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liggen de geluidswaarden nog nét binnen de normen. Over geluid gesproken, op dit tracé worden vrijwel alle spoorbruggen vervangen en aan de eisen van deze tijd aangepast. Alle? Nee. De spoorbrug bij de Kattenburgerstraat valt erbuiten. Hij is namelijk nog ‘te jong’, hoewel omwonenden aan de Piet Heinkade al jaren klagen over het gebonk van de treinen, dat juist bij deze ‘open’ spooronderdoorgang zo lekker overal naartoe resoneert. Er wordt overigens wel een apart tunneltje naast aangelegd om fietsers veiliger naar de Kattenburgerstraat te leiden. Ik denk: als je toch bezig bent… Hoe gaat het verder met die spoortunnel?

De Piet Heinkade heeft hiernaast te maken met de overlast van de grote cruiseschepen die aanleggen bij de Cruise Terminal, met al hun generatoren en andere apparaten, en de kleinere riviercruiseschepen, die langwerpige dingen die over de Rijn varen en die in de buurt van de Piet Heinkade aanleggen. Het onzalige plan om de kade tot parkeerplaats voor toeristisch busvervoer in te richten heeft onze dagelijks bestuurder gelukkig kunnen stoppen.

Vergroening stenige Piet Heinkade

Uiteraard hebben mijn collega’s en ik gezocht naar mogelijkheden om dit stukje van ons gebied te verbeteren. Een van mijn punten van kritiek is dat er nergens een plek is waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten. Er is nog geen wipkipje in het plaveisel geschroefd waar ouders elkaar tegen kunnen komen en ook een bloemenstal of een haringkraam ontbreekt. Voor de beleidsliefhebber: in het Gebiedsplan 2022 is een post opgenomen om de participatie van de bewoners van de Piet Heinkade te versterken. Onze dagelijkse bestuurder is druk bezig geweest om de stenige Piet Heinkade te vergroenen. Hier kwam geld voor vrij. Hoera! Om dit proces goed te laten verlopen is een projectmanager nodig. Maar er was geen projectmanager te vinden; ze waren allemaal te druk bezig, elders in de stad. Er is dus nog niks vergroend. Opvolgers, houd dit in de gaten!

Als ik zou worden uitgeroepen tot verlicht despoot van de stad, zou ik het wel weten. Ik verlaagde de spoorverbinding tussen CS, Muiderpoort en Amstel tot ondergrondse spoortunnels en bouwde een ondergronds treinstation, Amsterdam Oost. Op de aldus vrijgekomen ruimte zou ik groen aanleggen, met ontmoetingsplekken. Helaas vindt niemand het een goed idee om mij alleenheerser te maken, dus zal de Piet Heinkade langs democratische weg meer aandacht moeten krijgen. Dat zou kunnen met een werkgroep, of hoe je het ook wilt noemen, van bewoners, andere gebruikers, stadsdeelpolitici en gemeenteraadsleden. Die in de gaten gaat houden wat de ontwikkeling van de stad aan praktische consequenties met zich meebrengt voor bewoners, juist op die plekken die niemand kent.

Daphne Meijer 
stadsdeelcommissielid in Amsterdam Oost (nog tot en met 23 maart)  Beeld
Daphne Meijer 
stadsdeelcommissielid in Amsterdam Oost (nog tot en met 23 maart)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden