Opinie

Opinie: ‘Op een lege tank kun je niet rijden, op een lege accu ook niet’

Emissieloos rijden zou voor iedereen aantrekkelijker gemaakt moeten worden om de klimaatdoelen te halen. Een mooi streven, maar gezien de huidige infrastructuur nog onhaalbaar, stelt Jeroen Kruisweg.

null Beeld Goos van der Veen/Hollandse Hoogte
Beeld Goos van der Veen/Hollandse Hoogte

Op Prinsjesdag riep Steven van Weyenberg, demissionair staatssecretaris van Infrastructuur, dat hij emissieloos rijden voor iedereen aantrekkelijk wil maken. Een mooi streven, maar het strookte niet helemaal met de op Prinsjesdag aangekondigde maatregelen. De bijtelling voor elektrische auto’s gaat vanaf 2022 van 12 naar 16 procent, het plafond voor de korting op de bijtelling gaat omlaag en ook de particuliere subsidie gaat omlaag. De autobranche laat van zich horen en uit felle kritiek. Het is te vroeg en het behalen van de klimaatdoelen komt onder druk. Terechte bedenkingen, maar de vraag is alleen of dat het werkelijke probleem is.

Als mobiliteitsaanbieder hebben wij met ALD Automotive een vloot die voor meer dan 8 procent uit elektrische auto’s bestaat. Als je plug-in hybrides meerekent, is dit zelfs 18 procent. Dat is flink meer dan het aandeel van 3,65 procent op de totale vloot van auto’s in Nederland.

Nu al lopen we tegen de grenzen aan van de infrastructuur van elektrisch rijden. Onze leaserijders merken dat het vaak dringen is bij laadpalen en de eerste berichten dat het elektriciteitsnet de vraag niet aankan, zijn al realiteit. Vorige week nog trokken VNO-NCW en MKB Nederland aan de bel dat er snel grote investeringen nodig zijn om de netcapaciteit op niveau te krijgen. Ik maak mij dus terecht zorgen of onze infrastructuur de groei van elektrische auto’s aankan. Vooral als we weten dat over drie jaar hun aandeel op het totale Nederlandse wagenpark zal zijn verdubbeld en het aantal laadpalen het afgelopen jaar ‘slechts’ met een kleine 20 procent is toegenomen tot bijna 78.000 stuks. Er is werk aan de winkel. Want op een lege tank kun je niet rijden. Dat geldt ook voor elektrische auto’s.

Hybride is juist nu belangrijk

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de CO2-uitstoot drastisch verminderen. Mobiliteit speelt hierbij een belangrijke rol. De auto is goed voor ongeveer een vijfde van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Het is logisch dat elektrisch rijden door de overheid wordt gezien als dé oplossing om broeikasgassen en stikstofdioxide veroorzaakt door auto’s aan te pakken. In een eerder verschenen rapport van adviesbureau PwC wordt de overheid opgeroepen om grote investeringen te doen in laadpalen en hierbij een regisseursrol te nemen. Een rol die de overheid volgens mij nog nadrukkelijk moet oppakken. Het liefst vandaag nog.

Hoe lossen we dit op? Door een pluriform beleid van de overheid: investeer in laadpalen en netcapaciteit maar geef ook (plug-in)hybrideauto’s en synthetische brandstoffen een echte kans. We moeten beter gebruikmaken van de alternatieven. Alternatieven die minder vervuilend zijn dan de huidige benzine- en dieselauto’s. Juist de plug-inhybrideauto zou een belangrijke rol kunnen spelen in deze moeilijke fase van de elektrificatie van auto’s.

De angst voor het niet kunnen laden speelt bij deze variant geen rol en biedt voor met name stadsverkeer een goedkoper alternatief zonder de uitstoot van fijnstof. Helaas ziet de overheid deze aandrijfvariant niet als ‘groen’ en kent een hybride dezelfde bijtelling als benzineauto’s. Een ander alternatief zijn synthetische brandstoffen oftewel eFuel. Vanuit de overheid is hier nog maar weinig aandacht voor. Verschillende autofabrikanten zijn inmiddels ver in het ontwikkelen van deze CO2-neutrale brandstoffen. Deze brandstoffen zijn door benzine- en dieselauto’s te gebruiken en maakt dat ze een stuk minder CO2 uitstoten. Door te investeren in laadpalen en netcapaciteit en alternatieve brandstoffen een serieuze kans te geven, kunnen we de CO2 terugdringen en komt het hopelijk toch goed met onze klimaatdoelstellingen.

Jeroen Kruisweg is algemeen directeur bij leasemaatschappij ALD Automotive. Beeld -
Jeroen Kruisweg is algemeen directeur bij leasemaatschappij ALD Automotive.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden