Lezersbrief

Opinie: ‘Ook voetballers laten zich niet alles meer door de strot duwen’

Ronaldo verwijdert flesjes van EK-sponsor Coca-Cola. Beeld NOS
Ronaldo verwijdert flesjes van EK-sponsor Coca-Cola.Beeld NOS

Met grote verbazing las ik het commentaar van Marcel Beerthuizen van bureau Bigplans afgelopen donderdag in het artikel over de sponsoractie van de voetbalspelers.

Als adviseur partnership heeft hij wel een erg achterhaald beeld van product placement op basis van het principe ‘wie betaalt bepaalt’.

In dit digitale tijdperk van transparantie en de macht van de consument ziet hij ethiek binnen marketing volledig over het hoofd.

Coca-Cola en Heineken zijn geen weldoeners om het Europees voetbal mogelijk te kunnen maken. Ook zij hebben marketingdoelen te behalen.

Als spelers hier dan tegen in verweer komen, is dat niet opmerkelijk. Het is eerder een product van de tijdgeest: de consument laat zich niet alles meer door de strot duwen, ook een speler niet.

Ik sluit me aan bij de moderne visie van Frank van den Wall Bake: product placement moet een zorgvuldige match zijn, anders gaat het tegen je werken als merk.

Mark Verhoeven, Eindhoven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden