Opinie

Opinie: ‘Muziekcommisie gemeente ondermijnt nachtcultuur’

Het gemeentelijk evenementenbeleid wordt deze maand geëvalueerd. Bjorn Schipper, ‘advocaat van de nacht’, stelt dat de door de gemeente gewenste muziekcommissie de nacht­cultuur ondermijnt.

Met het Amsterdam Dance Event is de stad elk jaar even het hart van de wereldwijde dancescene.  Beeld Lin Woldendorp
Met het Amsterdam Dance Event is de stad elk jaar even het hart van de wereldwijde dancescene.Beeld Lin Woldendorp

Journalist Fons Dellen schreef over housemuziek in de zomer van 1988 in deze krant: ‘Opdringerige doorzeurende afstompende nihilistische non-muziek die zelfs de meest doorgewinterde discoganger met de staart tussen de benen doet afdruipen.’ Dellen repte over de ‘terreur van het niets’.

Anno 2021 is elektronische muziek niet meer uit onze levens weg te denken. Het is de muziekstroming waarmee Nederlandse dj’s, producers en events de wereld veroverd hebben en samen met hiphop de kurk waarop onze vaderlandse muziekindustrie drijft.

Dna van de stad

Elektronische muziek behoort tot het dna van onze stad. De opkomst van housemuziek ging gepaard met het ontstaan van de rave-, club- en festivalcultuur. Er werd gedanst in loodsen, kraakpanden, clubs en op festivals in en om Amsterdam. De afgelopen decennia gaven clubs en poppodia elkaar het nachtelijke stokje door. Van de RoXY tot Trouw tot Garage Noord.

Initiatieven als Kondo en De Fik zorgden daarnaast op een gezonde manier voor behoud van illegaliteit. Zo ontstond in Amsterdam een levendig en creatief nachtelijk ecosysteem van verschillende subculturen.

Dit ecosysteem biedt Amsterdammers naast vertier ook veel werkgelegenheid. Denk aan artiesten, programmeurs, boekers, ontwerpers en specialisten op het gebied van sustainability en beveiliging. Het ecosysteem zorgt er bovenal voor dat lokaal talent voldoende mogelijkheden krijgt om zich te kunnen ontplooien. Het jaarlijkse Amsterdam Dance Event, de grootste en belangrijkste conferentie en het grootste indoor dancefestival ter wereld, bewijst het belang van nachtcultuur voor onze stad. Als hart van de wereldwijde dancescene kleurt Amsterdam elk jaar medio oktober zwart-geel.

Het redelijke midden

Dat Amsterdam en omgeving een rijke rave-, club- en festivalgeschiedenis kent impliceert niet dat er ongebreideld gefeest kan worden zonder rekening te houden met andere stads- en natuurbewoners. Er moet een gezonde balans zijn tussen nachtcultuur en bewoners van de stad en zijn natuurlijke omgeving. Reden waarom er onder de bezielende leiding van wijlen burgemeester Eberhard van der Laan en met inzet van onze nachtburgemeester (Stichting N8BM) in 2018 een nieuw gemeentelijk evenementenbeleid is vastgesteld. Hieraan ging ruim twee jaar van intensief en constructief overleg tussen evenementenorganisatoren en inwoners vooraf. Op voorspraak van Van der Laan vormt het redelijke midden de basis van dit evenementenbeleid.

Deze maand evalueert de gemeente haar evenementenbeleid. Deze evaluatie volgt op een krimp van evenementen in Amsterdam van maar liefst 33 procent. Deze krimp is het gevolg van de invoering van het evenementenbeleid en de daarin opgenomen locatieprofielen. Structurele problemen met het alternatieve N1 terrein hebben evenwel niet tot de met de evenementenorganisatoren afgesproken allocatie van evenementen geleid. Gecombineerd met de oprukkende gentrificatie is hierdoor een schaarste aan locaties ontstaan.

Nachtelijke ecosysteem

Opvallend is dat de gemeente deze evaluatie aangrijpt om ingrepen te doen die het beleidsmatige redelijke midden uit het lood slaan. Een van die ingrepen is de instelling van een gemeentelijke muziekcommissie die aanvragen voor een evenementenvergunning gaat toetsen op muzikale inhoud. Organisatoren van niet-gesubsidieerde evenementen worden straks beoordeeld op de muzikaliteit van hun programma’s.

Met zo’n muziekcommissie legt de gemeente de bijl aan de wortels van het op organische wijze ontstane culturele nachtelijke ecosysteem van deze stad. Er wordt alsnog lippendienst bewezen aan een minderheid van hardnekkige klagers die in de basis tegen festivals in Amsterdam is, dance events in het bijzonder. Moeten er straks naast dj’s ook bands geprogrammeerd worden? Hoe zit het met elektronische live-acts en de verschillende subgenres van elektronische muziek?

Het zijn zaken waarover de gemeente bij niet-gesubsidieerde evenementen niet mag gaan. De gemeente Rotterdam is met een soortgelijke ‘inhoudelijke’ beoordelingscommissie al door de hoogste bestuursrechter teruggefloten, omdat de bevoegdheid daartoe ontbreekt.

Europese grondrechten

De instelling en besluiten van deze gemeentelijke muziekcommissie zouden daarnaast in strijd kunnen zijn met de Europese grondrechten van evenementenorganisatoren met betrekking tot de kunstenvrijheid en vrijheid van ondernemerschap. Deze grondrechten werken door in het bestuursrecht.

Terug naar de ‘terreur van het niets’. Elektronische muziek afkomstig uit soundsystems is óók cultuur. Festivals zijn geworteld in de Amsterdamse nacht en zitten daarmee in de haarvaten van de stad. Gemeentelijke inmenging in de samenstelling van hun muzikale programma’s raakt de muzikale hoeksteen van de rave-, club- en festivalcultuur. Het is onwenselijk en Mokum onwaardig als de gemeente straks gaat dicteren op welke muziek haar inwoners mogen dansen.

Bjorn Schipper Beeld Krijn van Noordwijk
Bjorn SchipperBeeld Krijn van Noordwijk

Bjorn Schipper

Zelfstandig advocaat, gespecialiseerd in het nachtleven en oprichter van Schipper Legal en The Nightlife Clerks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden