Lezersbrief

Opinie: ‘Maak van parkeerdek in Marktkwartier een groene dakboerderij’

Amsterdam dreigt een kans te missen bij de herontwikkeling van het Food Center, schrijft Steven Driehuis. Breek de plannen open nu het nog kan om de bouw van een dorre parkeervlakte te voorkomen.

De muurschildering van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) op het terrein van het Food Center Amsterdam aan de Jan van Galenstraat is in 2020 gerestaureerd. Beeld ANP
De muurschildering van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) op het terrein van het Food Center Amsterdam aan de Jan van Galenstraat is in 2020 gerestaureerd.Beeld ANP

Het Food Center Amsterdam wordt Marktkwartier West: er komen woningen en het bedrijventerrein wordt opnieuw ingedeeld. Duurzaamheid en innovatie zijn de centrale thema’s. Destijds gepresenteerd als een groen juweel voor de buurt, maar uit de lelijke realiteit blijkt dat de buurt straks uitkijkt op een parkeerdek ter grootte van vier voetbalvelden. Het is uitsluitend bestemd voor werknemers en bezoekers.

Een parkeerdek is volledig achterhaald, nu klimaat een van de speerpunten is van de Nederlandse en vooral Amsterdamse politiek. Het strookt niet met de Groenvisie van de stad en het druist ook in tegen het gemeentelijk beleid de stad autoluw te maken en ondergronds parkeren te bevorderen. Waarom geen groen dak met bijvoorbeeld een dakboerderij voor het verbouwen van groenten, flora en fauna, moestuinen, gerecyclede kunst, een ruimte voor kleinschalige evenementen, kortom, een soort ‘mini-circulaire hub’ voor ontspanning en educatie?

Juist in dit Marktkwartier is zoiets relevant. Maak er een community van. En pak door op duurzaamheid en innovatie met een strategie die inspireert en verbindt. Er staan ongetwijfeld genoeg bedrijven en bewoners te springen om de exploitatie ter hand te nemen.

Los van deze voordelen is met de huidige overvolle stadsparken de lokale behoefte aan extra groen des te urgenter. Het parkeren kan ondergronds, zodat geluidshinder en fijnstofemissie, huidige zorgen van de buurt, tevens beperkt worden.

Dit vergt wel extra investeringen. De gemeente kan de aanleg van het groene dak subsidiëren, de bedrijven kunnen meebetalen aan de ondergrondse parkeergarage of hun mobiliteitsstrategie herzien. Stimuleer het openbaar vervoer en deelauto’s, zodat een kleinere parkeergarage nodig is. Door het dak als investeringsobject te koppelen aan de parkeergarage kunnen de opbrengsten van de exploitatie wellicht naar rato van investering worden terugbetaald.

Ofschoon de vergunning in 2016 is verleend zou dit hét moment moeten zijn dat gemeente en de projectontwikkelaars (VolkerWessels Vastgoed en Ballast Nedam) in gesprek gaan om dit onderdeel van dit verder veelbelovende project te herzien en meer visie te tonen. Klimaatbestendig en conform gemeentelijk beleid. Het zou zonde zijn als deze kans onbenut blijft.

Steven Driehuis, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden