Lezersbrieven

Opinie: ‘Laten we stoppen ieder woord op een goudschaaltje te wegen’

Dit zijn de ingezonden brieven van vandaag. Ook een bijdrage leveren? Lees hier hoe dat kan.

Het Parool
null Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

‘Laten we stoppen ieder woord op een goudschaaltje te wegen’

Joe Biden kan bij mij niet meer stuk. Hij noemde Poetin, recht voor zijn raap, een oorlogsmisdadiger, een moorddadige dictator en een echte crimineel. Helaas heeft de Paroolredactie er weinig aandacht aan geschonken (tot nu toe). Voor mij was het voorpaginanieuws. Wellicht had Biden andere bewoordingen moeten kiezen, maar die zullen geen indruk maken op deze zelfingenomen, omhooggevallen klootzak.

Zo, dat moest er even uit. Laten we stoppen, in het licht van de gebeurtenissen van de laatste weken, met ieder woord op een goudschaaltje te wegen.
Aart Stijntjes, Diemen

‘Het gaat niet almaar slechter met rekenonderwijs’

Sezgin Cihangir beschrijft in zijn beschouwing over het Nederlandse rekenonderwijs (Het Parool, 19 maart 2022) dat hij daarover al lange tijd geen goed nieuws heeft gezien. Er is echter wel goed nieuws te melden. Eind 2019 lieten drie onafhankelijke gerenommeerde onderzoeken zien dat het niveau van rekenvaardigheid significant was gestegen. Het gaat helemaal niet almaar slechter met het rekenonderwijs.

In internationaal vergelijkende onderzoeken komt Nederland naar voren als land waar de zwakste rekenaars het goed doen. Sterke rekenaars worden minder goed bediend. Juist deze sterke rekenaars zouden moeten doorstromen naar technische studies. Zij hebben daarvoor uitdagend rekenonderwijs nodig. Wat niet nodig is, is kinderen laten werken aan betekenisloos rekenwerk, waarin de nadruk ligt op het blind volgen van rekenregels.

Om zijn verhaal kracht bij te zetten maakt Cihangir een karikatuur van onderwijsaanpakken die wel inzetten op betekenisvol rekenonderwijs, zoals het realistisch reken-wiskundeonderwijs. Dat is jammer, want juist dergelijk betekenisvol onderwijs kan leerlingen maatschappelijk redzaam maken en stimuleert ze om te kiezen voor technische beroepen en studies. Dergelijk betekenisvol rekenonderwijs neemt de leefwereld van kinderen als uitgangspunt, neemt hun denken serieus en gaat om veel meer dan rekenregels volgen.
Ronald Keijzer, lector rekenen-wiskunde, Amsterdam

Overmars over de grens

Marc Overmars wordt technisch directeur bij Antwerp; hij neemt grensoverschrijdend gedrag wel heel letterlijk.
Carel Ram, Hoofddorp

Teldag

We tellen jaarlijks
Muggen, bijen, vlinders,
Vogels en hun bewegingen
Wat we daarbij vergeten
Is het tellen van
Onze dagelijkse zegeningen
Frans van Vuuren, Diemen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden