Opinie: ‘In de horeca kun je toch ook gewoon naar het toilet?’

Dit zijn de ingezonden brieven van vandaag. Ook een bijdrage leveren? Lees hier hoe dat kan.

Het Parool
null Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

‘In de horeca kun je toch ook gewoon naar het toilet?’

Stop toch eens met dat gezeur en die welles-nietesdiscussie over de plaatsing van dat toilet op de Noordermarkt. Zo zijn er altijd wel voor- of tegenargumenten te vinden. Hoezo niet hygiënisch? Omdat er een markt is en dus voedingsmiddelen. In de horeca wordt toch ook gewerkt met voeding, en daar kun je toch ook naar het toilet? Feit blijft gewoon dat er in Amsterdam veel te weinig openbare toiletten zijn en dat zoeken naar een toilet nou niet bepaald bijdraagt aan de gastvrije stad die Amsterdam wil zijn.

Ilona Dekker, Nieuwegein

‘Maak garages in het centrum alleen beschikbaar voor bewoners van de binnenstad’

Ziehier het probleem dat geen probleem hoeft te zijn. Waarschijnlijk zijn veel van deze parkeerders geen inwoners van stadsdeel centrum of überhaupt van Amsterdam. Hetzelfde geldt voor parkeergarage's Nieuwendijk en Centraal. Maak deze garages alleen beschikbaar voor de bewoners van de binnenstad en laat de bezoekers parkeren op de P+R-plaatsen bij de Arena, het Stadionplein of Noord. Kunnen ze voor een appel en ei parkeren en met de metro in het centrum komen. Geen rondjes rijden of wachten met draaiende motor en de binnenstad wordt weer wat schoner en rustiger.

Peter Kersbergen, Amsterdam

‘Ik dacht dat wij een aardappelland waren? Waarom wordt alles dan geïmporteerd?’

Ik zal het als stedeling wel verkeerd hebben maar ik heb altijd gedacht dat wij een aardappelland waren. Rondje Dirk: alle aardappelen komen uit Israël, ook de biologische. Dan de Vomar, idem dito. De Turkse Genco dan maar, zelfde verhaal én geschokte medewerkers. Bij AH, Jumbo of Lidl zal het beeld niet anders zijn.

Op naar de Ekoplaza dan maar. Hoera, twee soorten Hollandse aardappelen, plus nog uit Italië en Spanje. Ik ben helemaal klaar met die klagende vermogende boeren. Zonder hen geen gevulde schappen? Jawel hoor, we importeren er immers vrolijk op los.

Bettie Klunder, Amsterdam

‘Wat een horrordag op Schiphol’

Maandag 11 juli 2022. Met het vliegtuig naar Nice om 14.30 uur. We nemen de trein en zijn tegen half elf op station Schiphol. We lopen naar de ingang van vertrekhal 1, waar een employé vraagt hoe laat we vertrekken. We zijn keurig vier uur voor vertrek dus mogen door. Maar er wordt geen controle uitgevoerd, dus we hadden een vertrektijd kunnen faken en 5 tot 6 uur voor vertrek daar kunnen zijn.

We sluiten in de rij aan, worden na een poosje naar buiten geleid tot bijna op hoogte van Schiphol Hilton en mogen dan weer terug. Nog even een heen en weertje voor de vertrekhal voor we naar binnen mogen. Via de vertrekhal, een chaotische controle bij poortjes een trap op. En daar vlug geteld een vijftal rijen heen en weer. We staan al meer dan twee uur. Onze vertrektijd nadert.

Uiteindelijk staan we op het moment dat onze vlucht begint te boarden bij de security. Met veel mensen met te veel handbagage. Toch erdoor, een paar minuten voor de gate sluit. In olympische recordtijd naar het einde van de B-pier waar twee grondstewardessen ‘Nice, Nice!’ staan te roepen. Als laatsten door de gate. Op 76-jarige leeftijd hoort reizen toch iets anders te gaan. Mismanagement!

Ies Bruijstens, Amsterdam

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden