Opinie

Opinie: ‘Houdt men in de Stopera echt niet van Nieuw-West?’

Een kwart eeuw na de aanleg van de Ringlijn loopt de metro nog steeds dood bij Isolatorweg en dat blijft misschien wel zo. Dat is ongelooflijk jammer voor Nieuw-West, vindt Hugo Hoes.

Hugo Hoes
In een kwart eeuw is het niet gelukt om de schamele vijf kilometer te overbruggen om de Ringlijn rond te maken. Isolatorweg is nog altijd het eindstation. Beeld Paul van Riel/ANP
In een kwart eeuw is het niet gelukt om de schamele vijf kilometer te overbruggen om de Ringlijn rond te maken. Isolatorweg is nog altijd het eindstation.Beeld Paul van Riel/ANP

Door alle heisa rond het salaris van de programmadirecteur van het feestcomité Amsterdam 750 jaar vergeet je bijna dat er binnenkort nog een Amsterdams jubileum plaatsvindt. Op 28 mei 2022 namelijk bestaat metrostation Isolatorweg een kwart eeuw en lopen de metrolijnen daar precies 25 jaar dood.

Hoewel Centraal Station slechts een paar kilometer verder ligt is het in al die jaren niet gelukt om deze ring rond te krijgen. Maar hoe moeilijk kan het zijn om deze lijn even door te trekken en zo Nieuw-West op te stoten in de vaart der volkeren? Het zou een mooi cadeau zijn voor het stadsdeel in jubileumjaar 2025, wanneer Amsterdam 750 jaar bestaat. Handig ook voor de bezoekers die van heinde en verre en vooral vanuit de binnenstad westwaarts trekken om met eigen ogen het wonder in de Sloterplas, de peperdure nieuwe Meervaart, te aanschouwen.

Gek genoeg heeft de aanleg van deze paar kilometer zelfs na een kwart eeuw nog geen prioriteit bij álle politieke partijen in de stad. Een ringweg die eindigt bij de Coentunnel kan niemand zich voorstellen. Maar in tegenstelling tot de A10 kun je geen rondje maken met de Ringlijn. Als het niet zo treurig was zou je haast kunnen lachen om die totale desinteresse voor fatsoenlijk openbaar vervoer in Nieuw-West.

Campagnes

Inmiddels staat het doortrekken van deze zogeheten kleine ring al wel in verschillende verkiezingsprogramma’s, al zegt dat ook niet alles. Zo stond deze belofte bijvoorbeeld ook al helder in Samen voor Amsterdam, het GroenLinksprogramma 2014-2018, maar in Voor verandering. Groener, socialer en vrijer, het programma waarmee de partij in 2018 campagne voerde, was het weer verdwenen. Dat past wellicht bij ‘verandering’ en ‘vrijer’ uit de titel, maar wekt zacht uitgedrukt weinig vertrouwen.

In Verandering begint in de stad, het nieuwste programma, ziet GroenLinks het wel weer zitten om de binnenring door te trekken naar CS. Goed nieuws, al boezemt dat ‘verandering’ gezien de geschiedenis natuurlijk geen vertrouwen meer in. De PvdA, PvdD, JA21 en ChristenUnie stellen klip en klaar dat Isolatorweg en CS verbonden moeten worden en FvD houdt het enigszins cryptisch op ‘metrolijnen zoveel mogelijk doortrekken naar CS’. De SP pleit in Amsterdam voor onderzoek naar de aanleg van een snelle metro- of tramlijn van Sloterdijk via het Westerpark naar het Centraal Station of Amsterdam-Noord. Dat de SP blijkbaar niet weet dat Isolatorweg en niet Sloterdijk nu eindhalte is, geeft te denken.

Noorderpark

Metro of tram, noord of oost, dat kan dus alle kanten op. Al gaat dat nog wel een tijdje duren. De VVD wil de Ringlijn rond maken, maar laat onvermeld hoe en waar. Ook wil het een onderzoek naar de aanleg van een metro naar Almere. Laat men het in Nieuw-West maar niet horen. De slogan van nieuwkomer Volt luidt ‘Europees denken, lokaal doen’, al gaan die plaatselijke activiteiten niet in Nieuw-West plaatsvinden.

De Europese gedachte betekent de metro doortrekken naar het Noorderpark in plaats van Centraal Station. Je verzint het niet. Onder de naam Ruimte voor Amsterdammers opperde D66 in 2014 om te onderzoeken of de westelijke Ringlijn naar Noord en/of CS, Schiphol en Zaanstad kon worden doorgetrokken. Raar maar waar. Inmiddels zijn er wat opties afgevallen ten koste van Nieuw-West. In Vrijheid in verbinding (2022) is de voor de hand liggende bestemming CS geschrapt ten faveure van een station Noorderpark.

In een kwart eeuw is het niet gelukt om een schamele vijf kilometer te overbruggen en het zou zomaar kunnen dat het nooit meer gaat gebeuren. Is het desinteresse, onkunde of houdt men in de Stopera echt niet van Nieuw-West? In ieder geval zou het jammer zijn als 28 mei 2022 onopgemerkt voorbij zou gaan. Steden van 750 jaar zijn er tenslotte genoeg in de wereld, maar een ringlijn die een kwart eeuw doodloopt is waarschijnlijk uniek.

null Beeld

Hugo Hoes is redacteur van de VPRO Gids en directeur van Het Kijks. Hij woont sinds 1998 in Slotermeer en was in 2016 stadsdeeldichter van Nieuw-West.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden