Lezersbrief

Opinie: ‘Doe iets tegen krijsende motoren, het kan eenvoudig’

Een paar motorrijders verpest het voor veel te veel Amsterdammers. Doe er iets tegen, vraagt Pepijn Vloemans, gewoon door de bestaande wetten en regels te handhaven - met akoestische flitspalen bijvoorbeeld.

Rapidly traveling along the asphalt road bike Beeld Getty Images/iStockphoto
Rapidly traveling along the asphalt road bikeBeeld Getty Images/iStockphoto

Zondag, half drie ’s nachts: een motor scheurt voorbij. Geschatte snelheid: ruim 100 kilometer per uur. In Slotervaart moeten honderden bewoners op soortgelijke wijze zijn wakkergeschud. Pas als de eerste vogeltjes beginnen te kwetteren val ik weer in slaap.

Dit is één incident, maar overdag is het lawaai van motoren nooit ver weg. Amsterdammers worden in huis, op werk of op het terras geterroriseerd door gillende, huilende, klapperende, grommende en brullende motoren. Kicken voor de motorrijder, stressvol voor de rest van de stad.

De effecten van geluidsoverlast zijn lang onderschat. Geluid ‘hoort er nu eenmaal bij’ in de stad. Pas recent begint het wetenschappelijke inzicht door te dringen dat geluidsoverlast stress veroorzaakt en mensen ziek maakt. In Europa gaat het volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) jaarlijks om het verlies van 1,6 miljoen gezonde levensjaren.

Het goede nieuws is dat Amsterdam door het stoppen van motoroverlast gelijk een grote klapper kan maken.

De Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM), met inmiddels ruim 70 lokale afdelingen, berekende dat motor­rijders een verhoudingsgewijs gigantisch aandeel hebben in geluidsoverlast van verkeer. Op basis van rapporten van het WHO, het RIVM en de Europese Commissie concludeert het NEFOM dat motorfietsen met slechts 0,1 procent van alle gereden kilometers 27 procent van de gezondheidsschade veroorzaakt.

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn motorrijbewijs. Maar het is duidelijk dat binnen de groep motorrijder een paar individuen verantwoordelijk zijn voor de meeste uitwassen. Momenteel wanen zij zich door de afwezigheid van handhaving onaantastbaar en doen ze wat ze willen.

Deze wetteloze toestand moet worden beëindigd door te handhaven. Zo laat de gemeente zien wie er de baas is op de weg én verbeteren we direct de levenskwaliteit.

Nieuwe wetten zijn niet nodig. Simpelweg handhaven op de juiste uitlaat, maximale decibellen en onnodig gas geven volstaat. Stap twee is tempo zetten achter het initiatief voor ‘akoestische flitspalen’. De auto- en motorrijders met te veel decibels gaan automatisch op de bon. Op die manier vergroten we de pakkans en besparen we politiecapaciteit.

Amsterdammers zullen de gemeente dankbaar zijn.

Pepijn Vloemans, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden