Opinie

Opinie: ‘De media schetsen een eenzijdig beeld van makelaars’

De media hebben hun pijlen te zeer gericht op de rol van de makelaars in de overspannen woningmarkt. Zij dichten de beroepsgroep veel meer macht doen dan zij heeft, stelt Ilona Oud.

null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

In aanhoudend eenzijdige berichtgeving krijgt de makelaar steeds weer de schuld van de overspannen huizenmarkt. Alsof een makelaar zo veel macht heeft! Woorden als ‘tuig’ vliegen zonder enige gêne in een serieuze talkshow zoals Jinek over tafel.

Hebben deze mensen dan niet uit de boeken van Arnold Heertje moeten leren op de middelbare school? Vraag en aanbod bepalen de waarde van een product in een vrije markt. Les één economie.

Dat de verhouding op de huizenmarkt volledig verstoord is, daar zijn we het allemaal over eens, maar de oorzaak is heel complex.

Het is een slechte zaak dat jonge mensen noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen omdat zij geen huis kunnen vinden. Maar kunnen de media alsjeblieft een genuanceerder beeld neerzetten van de rol en de vermeende invloed van de makelaar? Kan er ook eens aandacht worden besteed aan gedrag en eigen verantwoordelijkheid van de consument?

Schaarste kan het slechtste in mensen naar boven halen. Zoals een verkoper die met 70.000 euro boven de vraagprijs niet tevreden is. Of een woningzoeker die buiten de verkoopmakelaar om brutaalweg aanbelt bij de verkoper of een briefje in de bus doet met een hoger bod, terwijl er al een mondelinge overeenkomst met een andere partij is.

Alhoewel dit laatste juridisch is toegestaan sinds de invoering van het zogeheten schriftelijkheidsvereiste (de overeenkomst is pas bindend als de handtekeningen zijn gezet), leidt het tot een onaangename spagaat voor de makelaar die netjes zaken wil doen.

Kunnen we alsjeblieft terug naar ‘een man een man (m/v), een woord een woord’?

Ook laten de media onderbelicht dat het te verkopen huis in de meeste gevallen privé-eigendom is. De eigenaar mag bepalen aan wie hij of zij het huis wil verkopen, hoeveel kijkers er mogen komen en bepaalt – samen met de makelaar – de verkoopstrategie.

De meeste makelaars die ik ken, zijn integer en proberen hun klanten zo goed mogelijk naar een succesvolle deal te begeleiden in deze huizen­jungle. Dat is vaak een enorme uitdaging. En ja, natuurlijk zijn er collega’s die het minder nauw nemen met de principes van integer zaken doen en de gedragscode van de beroepsvereniging. Prutsers zijn in elke beroepsgroep te vinden. In de makelaardij, maar helaas ook in de journalistiek.
Ilona Oud (makelaar), Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden