Opinie

Opinie: ‘De eendjes zijn de geluksvogels in Artis’

Niet alle dieren in Artis hebben het slecht getroffen, schrijft Danna Paternotte.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Op 30 april gaan de deuren van Artis weer even open. Vroeger zou ik als kleine grote dierenvriend als eerste voor de deur staan, want de dierentuin vond ik een fantastisch uitje.

Wel stoorde ik me dan steevast aan vaders die op de ramen van een dierenverblijf klopten om slapende apen te wekken. Ik beeldde me dan altijd in dat die apen doorhadden dat ik wél het beste met ze voor had, ik was tenslotte lid van het WNF! Maar waarschijnlijk waren de apen ook mij liever kwijt dan rijk.

En gelijk hebben ze. Het is toch ­ontzettend treurig dat we dieren hun hele leven opsluiten ter vermaak van onszelf.

Gelukkig hebben niet alle dieren in de dierentuin het slecht getroffen. Overal waggelt altijd dezelfde bofkont rond en dat is de eend. De eenden hebben waarschijnlijk niet eens door hoeveel geluk ze hebben. Ze pikken de graantjes, oftewel Ligakoeken en restjes patat, mee van de snackplek en zijn vervolgens vrij de gevangenis weer te verlaten.

Niemand die naar ze omkijkt. Weg van de ‘educatieve’ voederpresentaties en de schoolreisjes. En vooral weg van kleuters die het na twee uur genoeg vinden en dus krijsend op de grond gaan liggen en pas met een Cornetto in het vooruitzicht weer meelopen met mama.

De flamingo’s kijken dagelijks jaloers naar de weldoorvoede eendjes die ondanks hun bolle buikjes nog wél kunnen vliegen. Vogels die niet in een overdekte ruimte verblijven worden namelijk gekortwiekt. Dit betekent dat aan één kant veren ­worden weggeknipt, en daarmee hun vermogen om te vliegen.

Flamingo’s zijn echte pechvogels omdat ze exotisch zijn en niet zo lekker blenden in het Nederlandse straatleven. Als ze echter de keuze hadden om onopvallend, maar wel vrij door het leven te gaan, zouden ze hun roze jas meteen uitdoen en met twee benen op de grond staan.

Maar helaas zijn flamingo’s een vreemde eend in de bijt, en dat levert je als exotische vogel in Nederland een levenslange gevangenisstraf op. Wat mij betreft is deze generatie ­flamingo’s in Artis de laatste. En is het enige wat nog wordt gekortwiekt het salaris van de directeur.

Danna Paternotte, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden