Opinie

Opinie: ‘Creatieve vakken zijn onontbeerlijk in het onderwijs’

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs staan onder grote druk. Aandacht voor muziek en theater op school zou deze kinderen volgens Lieke Dieltjens beter in staat stellen met die druk om te gaan. En dat is niet het enige positieve effect, stelt zij.

Structureel muziek- en theateronderwijs moet de nieuwe norm worden in het onderwijscurriculum. Beeld Getty Images
Structureel muziek- en theateronderwijs moet de nieuwe norm worden in het onderwijscurriculum.Beeld Getty Images

In het Nederlandse onderwijssysteem staan presteren en de kernvakken met stip op nummer één. Nederland wil tot de mondiale top vijf van kenniseconomieën behoren. We zijn een prestatiemaatschappij geworden.

Ruim 35 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaart een hoge werkdruk door school. Leerlingen hebben het gevoel niet te mogen falen, ze moeten een zo hoog mogelijke opleiding volgen en ook voldoen aan de hoge verwachtingen van hun omgeving.

Aan de hand van drie argumenten zou ik graag aantonen dat naast taal, rekenen en gym, structureel muziek- en theateronderwijs de nieuwe norm moet worden in het onderwijscurriculum om bij leerlingen druk die zij op school ervaren, weg te nemen.

Muziek en theater zorgen voor een betere expressie. Jongeren leren zichzelf uiten op andere manieren. Ze komen te weten wat ze nou precies van binnen voelen en leren hoe ze daarmee om kunnen gaan. Daardoor komen leerlingen beter in hun vel te zitten en kunnen ze zich ook beter ontspannen, wat weer zorgt voor wat minder druk op de ketel.

Daarnaast doet muziek een beroep op de creativiteit. Het levert daardoor een unieke bijdrage aan de ontwikkeling van de hersenen, een bijdrage die rekenen of hockey niet kunnen leveren. Dat geactiveerde, creatieve brein kunnen leerlingen ook goed gebruiken bij andere vakken en taken. Hoe creatiever de geest, hoe meer oplossingen voor problemen er komen bovendrijven.

Mijn derde en daarmee laatste punt is dat muziek en theater de basis leggen voor empathie en sociale verbinding. Dat zorgt voor een positief werkklimaat in de klas, maar ook daarbuiten. Jongeren kunnen zo beter naar elkaar luisteren en begrijpen elkaar beter; onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij.

Muziek en theateronderwijs is daarom onmisbaar op het voortgezet onderwijs omdat jongeren zich juist in deze fase van hun bestaan moeten leren uiten, het brein creatief geactiveerd wordt en het empathisch vermogen wordt vergroot. Kortom; meer muziek en theater, minder druk op jongeren.
Lieke Dieltjens, Leiden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden