Lezersbrief

‘Op LinkedIn is alles uitdagend en leuk’

Waar Facebook en Twitter moderne brandstapels zijn geworden, moeiteloos in staat om een te voet gekomen reputatie in de as te leggen, geldt op LinkedIn het andere uiterste: alles is uitdagend, fantastisch en leuk. En als iets niet uitdagend, fantastisch en leuk is, dan is de weg die leidde tot de realisatie daarvan dat wel.

Beeld ANP

Het netwerk was vroeger vooral een plek om professionele contacten te leggen. Vandaag kan de internetheld er ongestoord zijn gang gaan. Je kan een promotie of een meditatieweekend met droge ogen verkopen als ‘life changing achievement’. De standaardtypes zijn bekend. De student die met ‘gepaste trots meedeelt’ dat hij die ochtend een brood bij de bakker heeft gekocht. De consultant die een ‘mooie’ vastgoedtransactie heeft afgerond, vergezeld van een foto van een opgeknapte loods op een industrieterrein bij Zutphen. En natuurlijk de trotse ouder die het gesprek waarin zijn driejarige zoon de stelling van Pythagoras onderuithaalt op schrift stelt en met de wereld deelt. Ook adverteren communicatiebureaus en business coaches soms schaamteloos, door de suggestie te wekken dat wie niet meegaat in de grote diversiteitwedsloop het onherroepelijke bankroet van zijn geloofwaardigheid tegemoet kan zien.

Toegegeven, het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms speelt iemand open kaart. Iemand die eerlijk zegt dat het even niet zo lekker gaat, en voor wie het vanwege persoonlijke omstandigheden wat lastiger is om de vaart der volkeren bij te benen. Maar ook dat soort berichten is toch vaak meer gericht op het oogsten van erkenning en bijval dan op het uiten van leed.

In een wereld waarin alles fantastisch en geweldig is, moet ook het minder fantastische en geweldige nog steeds als fantastisch en geweldig worden verpakt. Maak van je zwakte je kracht! LinkedIn doet daarmee denken aan de werelden van dystopische romans, waarin op religieuze wijze een bepaald positief wereldbeeld wordt aangehangen en zwaktes niet meer gewoon zwaktes kunnen zijn.

De huidige maatschappij is competitief, en er wordt veel druk op de schouders van jongeren gelegd. Maar men kan zich troosten met de gedachte dat een fors deel van de concurrentie vooral uitblinkt in digitale borstklopperij.

Tim van der Lee, Myanmar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden