Ingezonden brief

'Op de plek van Theater M-Lab blijft een gapend gat over'

Nu Theater M-Lab de deuren moet sluiten, blijft er een gapend gat over. En dat is best iets om even bij stil te staan en om te rouwen, schrijft Sanne Thierens in een ingezonden brief in Het Parool.

Een repetitie van DogFight, een productie van M-Lab Beeld Rink Hof

Nu ook de VandenEnde foundation de subsidiekraan dichtdraait omdat het ondersteunen van Theater M-Lab niet langer binnen haar doelstelling past, moet dit laboratorium voor muziektheater dicht. Doodzonde. Want juist M-Lab zorgde voor afwisseling, diepgang en leven in de brouwerij in de doorgaans commerciële musicalscene.

Aan commerciële musicals geen gebrek. Internationale hits worden al sinds de introductie van de musical in de jaren zestig naar Nederland gebracht, en ook nieuwe, Nederlandse producties lijken de afgelopen tijd als paddenstoelen uit de grond te schieten. Alleen al deze maand zijn er premières van twee originele musicals (De Tweeling en Het meisje met het rode haar), terwijl Soldaat van Oranje al vijf jaar vrolijk doorspeelt. En dat is natuurlijk fantastisch voor een genre als de musical, waar doorgaans op wordt neergekeken door de culturele elite.

Kleinschalige producties
Maar wat mij zorgen baart is het gebrek aan aandacht voor kleinschalige producties en onbekende titels. M-Lab is straks dicht. Wie brengt er dan nog off-Broadway musicals van jonge makers, zoals Dogfight (afgelopen seizoen in M-Lab)? Wie durft het nog aan de complexe producties van Stephen Sondheim naar het theater te brengen, zoals M-Lab jaren deed? Wie biedt Nederlandse makers een platform om hun nieuwe musicals op uit te testen? En wie laat pas afgestudeerd talent ervaring opdoen in een laagdrempelig theater?

M-Lab niet meer, helaas. Dus zullen we het moeten doen met Disneymusicals, grote musicalsterren en de zoveelste versie van Grease. Die moeten er ook zijn, maar juist het aanbod van zowel commercieel als gesubsidieerd en grootschalig als intiem maakt de musicalscene interessant. Dat M-Lab na slechts zeven jaar zijn deuren sluit en daarmee een ander geluid verstomt, is spijtig.

Gapend gat
Wie overblijven zijn de grote bedrijven met grotezaalproducties. Gelukkig blijft het daar niet bij: het afgelopen seizoen bracht Opus One het nooit eerder in Nederland vertoonde Kiss of the Spider Woman. De Brug Musicaltheater kwam met het intieme Ordinary days van hedendaagse musicalmaker Adam Gwon. Er is dus nog hoop. Desalniettemin blijft er op de plek van M-Lab een gapend gat over. En dat is best iets om even bij stil te staan en om te rouwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden