Han Lips

Omroep Max spot met alle tv-wetten (en toch heeft Jan Slagter gelijk)

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: een avondje Omroep Max.

Het is geen Matthijs van Nieuwkerk, die Sybrand, maar dat geeft niet.Beeld -

Lips moet iets bekennen. Een week geleden, acht uur 's ochtends, krantje en koffie. De kijkcijfers. Groeten van Max, 1,6 miljoen kijkers. We Zijn er Bijna, twee miljoen. Lips viel van zijn stoel. Het was reden voor een Omroep Maxavond op maandag.

Te beginnen met Sybrand Niessens Groeten van Max. Het is geen Matthijs van Nieuwkerk, die Sybrand, maar dat geeft niet. Een zachtaardig rondje langs de velden: een aanslag in Nice, een mislukte staatsgreep in Istanbul. Had het Nederlandse toerisme daaronder geleden? Nee? Mooi.

We kabbelden verder. Een Rotterdams stel was opgelicht door een reisbureau. Hij, type hart op de tong, vond het gladjanussen. Daarna: een verloren gewaande koffer werd teruggevonden. Goed voor een volschietende gedupeerde.

In We Zijn er Bijna lag het tempo zo mogelijk nog lager. Op de camping in Portugal ontbijt maken voor 48 mensen - allen de pensioengerechtigde leeftijd ruim gepasseerd. Eitjes koken, kiwi snijden, broodjes in de manden, gerookte ham uit elkaar trekken. Elke handeling met groot geduld in beeld gebracht. Dat, een uur lang.

Lips kan niet anders dan concluderen: Omroep Max spot met alle tv-wetten. En toch heeft Jan Slagter de cijfers - en dus het gelijk - aan zijn zijde. Vooral goede tv om iets naast te doen, moet ook koningshuisdeskundige Marc van der Linden gedacht hebben. Op Twitter maakte hij zich boos dat er op de camping ketchup in de stroganoff ging - beginnersfout, er zit niet eens tomaat in.

Toen in huize Lips de garderobe de strijkbout had gezien, kwam weer de verbijstering. Lips veronderstelde dat onder de twee miljoen kijkers van We Zijn er Bijna, zich ook de 1,6 miljoen van Groeten van Max bevonden. Maar dat eindeloze getreuzel kan niemand twee uur volhouden. Zouden het 3,6 miljoen unieke kijkers zijn geweest?

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden