Massih Hutak Beeld Robin de Puy

NZ-lijn? Er klopt iets niet

Plus Column

Lieve Amsterdammers, gefeliciteerd met uw Noord/Zuidlijn.

Ik maakte alvast een testrit met mijn broeder Naim Gamouda. Net zoals wij met de tijd van jongens in mannen zijn veranderd, net zo is deze nieuwe metrolijn van een droom (soms een nachtmerrie) een werkelijkheid (met steeds verschuivende deadlines) geworden.

Dinsdag stonden we om negen uur 's ochtends op het metroplatform van Amsterdam Centraal; start- en eindpunt van de testdag. Na enige controle mochten we doorlopen naar het afgesloten deel, dat nu nog strikt toegankelijk is voor testreizigers en bevoegd personeel.

Bij binnenkomst werden naast blauwe hesjes ook linnen tassen met broodjes uitgedeeld. Het ging een lange ochtend worden, vooral voor ons als Vastende Strijders. Maar we kregen perspasjes, dus we waren hele meneren.

Op het eerste platform werden ruim 400 testreizigers gebrieft over onder andere het vijftien jaar oude dwalende reststof dat nog overal in de stations hangt en de verschillende scenario's die we gingen testen. Ik schreef met de top van mijn wijsvinger de letters N.R.D. op de armleuning van de roltrap en blies vervolgens alle geschiedenis de lucht in.

Onze begeleider, Larissa, had een hoeveelheid ­parate kennis waar ik instant jaloers op werd. Zoals zij vertelde over hoe elke halte, elke kabel en elke schakelaar in verbinding staat met elkaar en een functionerende infrastructuur mogelijk maakt, leek het alsof ze niet alleen de metro beschreef maar ook Amsterdammers.

Tijdens de ritten spraken Naim en ik met diverse reizigers. Soms waren dat mensen die al eerder hadden meegereden, soms waren het firsttimers net als wij. Twee seniore heren vertelden hoe ze meeliepen met het hooliganscenario, waarbij keihard op de metrostellen werd gebonkt en een vrouw is gearresteerd omdat ze een ruit had stuk­geslagen. Ook is er een deur geforceerd, waarna met een brandslang is gezwaaid. Geef mensen een beetje macht et voilà.

Bovendien vertelde een oude dame dat de paden voor mensen met een zichtbeperking beter kunnen. Die lopen nu dwars door het midden van de platforms en dus straks door het hart van de spits; onhandig. Verder zijn de plafonds erg laag, waardoor iedereen met de behoefte om aan een beveiligingscamera te hangen dat dadelijk ook kan doen.

Je zou denken dat kosten noch moeite zijn gespaard tijden de bouw van de Noord/Zuidlijn, aangezien elke halte z'n eigen kunst heeft. Op station Rokin staan tussen de twee roltrappen vitrines met archeologische vondsten. Station Vijzelgracht heeft, naast de langste roltrap van de Benelux, een ontroerend Ramses Shaffy-eerbetoon in de vorm van zijn levenslijnen die samen als metroplattegrond zijn gezicht vormen. De Pijp is een hoogstandje; een station onder een station.

En toch klopt er iets niet. Waarom heeft de Noordkant maar twee haltes? Noorderpark en Noord, maar geen Waterlandpleinbuurt, de Banne, Tuindorp en Molenwijk. Hoe dan?

Van de ruim 90.000 Noorderlingen worden er nu slechts 10.000 bediend. En dat terwijl de centrumkant een route rijdt die al aardig wordt gedekt door bestaande metro- en tramlijnen. Hoe dan?

Lieve Amsterdammers, gefeliciteerd met uw ­Centrum/Zuidlijn.

Rapper en schrijver Massih Hutak (25) schrijft elk weekend een column voor Het Parool. Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden